xevuel Temat założony przez niniejszego użytkownika |
[OpenGL] Wybór formatu pliku przechowującego dane obiektów wyświetlanych na scenie » 2012-04-18 19:53:02 Mam takie trochę nietypowe pytanie. Otóż z tego co się dowiedziałem, lepsze jest tworzenie modeli 3D w osobnych plikach, niż w kodzie źródłowym, ze względu na jego czytelność. I w związku z tym mam pytanie - jaki format plików 3D polecacie?
W kursie OpenGL mam już gotowca odnośnie plików .obj. Tylko tak się składa, że gotowych (i darmowych) modeli jest w tym formacie bardzo mało. Najwięcej stron znalazłem odnośnie formatu .3ds, ale na jakimś forum anglojęzycznym znalazłem, że ten format jest 'dead' i nie opłaca się go stosować.
Czy to prawda? Czy jest sens uczyć się formatu 3ds, czy lepiej wybrać inny? A jeśli inny, to jaki polecacie? Nawet nie szukałem w google (chociaż tą stronę przepatrzyłem), bo co forum to inna opinia, a i każdy producent zachwala swój format... Prosiłbym o obiektywne oceny :) |
|
SeaMonster131 |
» 2012-04-18 20:12:08 A czego tu sie uczyc? Wystarczy obczaić budowę formatu, a następnie w kodzie napisać ładowanie danego formatu, więc wybieraj sobie jaki chcesz. Na początek radze .obj bo jest nie powiem, dosyć prosty (jak masz jakiś plik *.obj, to otworz go za pomoca notatnika).
A modele się ładuje, a nie pisze w kodzie, nie ze względu na czytelność kodu, ale powiedz mi - chciałoby Ci się pisać każdy wierzchołek jakiegoś skomplikowanego modelu, mającego tysiące takich wierzchołków? Albo miliony? Wątpie :)
Aha, i bodajże jak masz jakiś plik, np obiekt.3ds, to możesz otworzyć go za pomocą np Blender'a i wtedy zapisać jako obiekt.obj, raczej działa taka konwersja. |
|
xevuel Temat założony przez niniejszego użytkownika |
» 2012-04-18 20:21:13 Wystarczy obczaić budowę formatu, a następnie w kodzie napisać ładowanie danego formatu
|
O to mi chodzi, żeby nie uczyć się czegoś, co już jest nieopłacalne. A o tym Blenderze pierwszy raz słyszę, spróbuję go wykorzystać :) |
|
SeaMonster131 |
» 2012-04-18 20:30:08 Chyba najbardziej znane to *.obj, *.3ds, *.x (typowy dla DirectX), *.max chyba też, nie wiem jakie jeszcze..: |
|
m4tx |
» 2012-04-18 20:38:44 Blenderem możesz otworzyć pliki .3ds, a potem zapisać je jako .obj. Oprócz tego program ten ma też wiele innych możliwości i dorównuje pod względem ilości funkcji programom komercyjnym. Do stworzenia własnych modeli, Blendera jak najbardziej polecam. A o tym Blenderze pierwszy raz słyszę, spróbuję go wykorzystać :) |
Pierwszy raz? Hm... Ciekawe :P |
|
xevuel Temat założony przez niniejszego użytkownika |
» 2012-04-18 20:47:49 Faktycznie racja, ma możliwość konwersji, szkoda tylko, że nie potrafi otworzyć plików .obj pobranych z neta - bo mają błędy składniowe :/ No i strasznie nieintuicyjny jest jak na początek ;) W ogóle się nie mogę połapać... Pierwszy raz? Hm... Ciekawe :P
|
Zawsze myślałem, że ludzie używają Photoshopa do czegoś takiego :) |
|
SeaMonster131 |
» 2012-04-18 20:57:22 Photoshopa do modelów 3D? Niby można.. Ale bez przesady :) Jest 3ds Max, Blender i wiele innych :P W photoshopie można tekstury do modelów robić. |
|
xevuel Temat założony przez niniejszego użytkownika |
» 2012-04-18 21:15:09 Tak swoją drogą, jak obrócić obraz w Blenderze? Próbowałem LPM, PPM, strzałkami, numeryczną, wasd - nic się nie zmieniało poza położeniem w poziomie, a ja chciałbym obrócić pionowo... I dlaczego przy imporcie .3ds Blender nie ładuje tekstur?
//Ewentualnie jakaś alternatywa da Blendera? Coś czuję, że niezbyt będzie mi wygodnie tworzyć cokolwiek z jego użyciem... |
|
« 1 » 2 3 |