Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?

[OpenGL] Wybór formatu pliku przechowującego dane obiektów wyświetlanych na scenie

Ostatnio zmodyfikowano 2012-04-19 20:55
Autor Wiadomość
xevuel
Temat założony przez niniejszego użytkownika
[OpenGL] Wybór formatu pliku przechowującego dane obiektów wyświetlanych na scenie
» 2012-04-18 19:53:02
Mam takie trochę nietypowe pytanie. Otóż z tego co się dowiedziałem, lepsze jest tworzenie modeli 3D w osobnych plikach, niż w kodzie źródłowym, ze względu na jego czytelność. I w związku z tym mam pytanie - jaki format plików 3D polecacie?

W kursie OpenGL mam już gotowca odnośnie plików .obj. Tylko tak się składa, że gotowych (i darmowych) modeli jest w tym formacie bardzo mało. Najwięcej stron znalazłem odnośnie formatu .3ds, ale na jakimś forum anglojęzycznym znalazłem, że ten format jest 'dead' i nie opłaca się go stosować.

Czy to prawda? Czy jest sens uczyć się formatu 3ds, czy lepiej wybrać inny? A jeśli inny, to jaki polecacie? Nawet nie szukałem w google (chociaż tą stronę przepatrzyłem), bo co forum to inna opinia, a i każdy producent zachwala swój format... Prosiłbym o obiektywne oceny :)
P-54770
SeaMonster131
» 2012-04-18 20:12:08
A czego tu sie uczyc? Wystarczy obczaić budowę formatu, a następnie w kodzie napisać ładowanie danego formatu, więc wybieraj sobie jaki chcesz. Na początek radze .obj bo jest nie powiem, dosyć prosty (jak masz jakiś plik *.obj, to otworz go za pomoca notatnika).

A modele się ładuje, a nie pisze w kodzie, nie ze względu na czytelność kodu, ale powiedz mi - chciałoby Ci się pisać każdy wierzchołek jakiegoś skomplikowanego modelu, mającego tysiące takich wierzchołków? Albo miliony? Wątpie :)

Aha, i bodajże jak masz jakiś plik, np obiekt.3ds, to możesz otworzyć go za pomocą np Blender'a i wtedy zapisać jako obiekt.obj, raczej działa taka konwersja.
P-54772
xevuel
Temat założony przez niniejszego użytkownika
» 2012-04-18 20:21:13

Wystarczy obczaić budowę formatu, a następnie w kodzie napisać ładowanie danego formatu
O to mi chodzi, żeby nie uczyć się czegoś, co już jest nieopłacalne.

A o tym Blenderze pierwszy raz słyszę, spróbuję go wykorzystać :)
P-54774
SeaMonster131
» 2012-04-18 20:30:08
Chyba najbardziej znane to *.obj, *.3ds, *.x (typowy dla DirectX), *.max chyba też, nie wiem jakie jeszcze..:

Frazy, które należy wpisać w wyszukiwarkę google:
P-54775
m4tx
» 2012-04-18 20:38:44
Blenderem możesz otworzyć pliki .3ds, a potem zapisać je jako .obj. Oprócz tego program ten ma też wiele innych możliwości i dorównuje pod względem ilości funkcji programom komercyjnym. Do stworzenia własnych modeli, Blendera jak najbardziej polecam.

A o tym Blenderze pierwszy raz słyszę, spróbuję go wykorzystać :)
Pierwszy raz? Hm... Ciekawe :P
P-54777
xevuel
Temat założony przez niniejszego użytkownika
» 2012-04-18 20:47:49
Faktycznie racja, ma możliwość konwersji, szkoda tylko, że nie potrafi otworzyć plików .obj pobranych z neta - bo mają błędy składniowe :/ No i strasznie nieintuicyjny jest jak na początek ;) W ogóle się nie mogę połapać...

Pierwszy raz? Hm... Ciekawe :P
Zawsze myślałem, że ludzie używają Photoshopa do czegoś takiego :)
P-54778
SeaMonster131
» 2012-04-18 20:57:22
Photoshopa do modelów 3D? Niby można.. Ale bez przesady :) Jest 3ds Max, Blender i wiele innych :P W photoshopie można tekstury do modelów robić.
P-54782
xevuel
Temat założony przez niniejszego użytkownika
» 2012-04-18 21:15:09
Tak swoją drogą, jak obrócić obraz w Blenderze? Próbowałem LPM, PPM, strzałkami, numeryczną, wasd - nic się nie zmieniało poza położeniem w poziomie, a ja chciałbym obrócić pionowo... I dlaczego przy imporcie .3ds Blender nie ładuje tekstur?

//Ewentualnie jakaś alternatywa da Blendera? Coś czuję, że niezbyt będzie mi wygodnie tworzyć cokolwiek z jego użyciem...
P-54786
« 1 » 2 3
  Strona 1 z 3 Następna strona