Artykuł opisuje w jaki sposób przeprowadza się konfigurację nowych bibliotek w środowisku Code::Blocks. (artykuł)
Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się!
dział serwisuArtykuły
kategoriaKonfiguracja
artykuł[C++] Instalacja bibliotek w Code::Blocks
Autor: 'SeaMonster131'

[C++] Instalacja bibliotek w Code::Blocks

[artykuł] Artykuł opisuje w jaki sposób przeprowadza się konfigurację nowych bibliotek w środowisku Code::Blocks.

Wstęp

Na forum pojawia się dużo tematów odnośnie instalacji bibliotek w Code::Blocks, dlatego mam nadzieję, że za pomocą tego artykułu, uda się Wam poprawnie zainstalować wszystkie potrzebne biblioteki. Używana wersja Code::Blocks to 10.05.

Pliki nagłówkowe

Istnieją 2 sposoby na dołączenie plików nagłówkowych (*.h / *.hpp) naszej biblioteki, ja omówię ten prostszy i bardziej "user-friendly".

Pierwsze co musimy zrobić, to wypakować wszystkie foldery oraz pliki do jakiegoś folderu np do folderu Biblioteka umieszczonego na pulpicie.
Następnie w naszym IDE tworzymy nowy projekt. Teraz najważniejszy moment, klikamy tak, jak pokazane jest na zdjęciu:


W nowo pokazanym okienku, po lewej stronie klikamy na nazwę naszego projektu (aby nie robić odzielnie dla trybu Debug i Release), a następnie zakładkę Search directories, poczym zakładkę Compiler:


Klikamy przycisk Add i wpisujemy ścieżkę* do folderu include w folderze z biblioteką, u mnie będzie to: C:\Users\Jakub\Desktop\Biblioteka\include.
Jeżeli mamy to już zrobione, to przejdźmy do linkowania.

Linkowanie

Mając otworzone nasze okienko (Project -> build options) przechodzimy spowrotem do zakładki Search directories, ale tym razem otwórzmy zakładkę Linker.


Znowu klikamy przycisk Add i wpisujemy ścieżkę* do folderu lib w folderze z biblioteką, u mnie wygląda ona tak: C:\Users\Jakub\Desktop\Biblioteka\lib.
Jeżeli to mamy, to otwieramy zakładkę Linker settings, i tam kolejny raz przycisk Add. Plik, który chcemy dodać ma rozszerzenie *.a lub *.lib. Możemy taki plik dodać, wpisując jego ścieżkę*, lub wpisując po prostu jego nazwę, np "biblioteka" (biblioteka.a).


* - ścieżki nie trzeba wpisywać ręcznie, wystarczy kliknąć przycisk "...", a otworzy nam się kolejne okienko z wyborem pliku / plików.

Pliki *.dll

Ostatnim już elementem jest wgranie plików *.dll. Jeżeli przy uruchomieniu aplikacji, dostajesz podobny komunikat:


To znaczy, że nie dodałeś danego pliku *.dll. Aby to zrobić, wystarczy odszukać dany plik (w moim wypadku "allegro_font-5.1.dll"). Zazwyczaj jest on w folderze: Biblioteka\bin, a następnie umieścić go obok naszej aplikacji *.exe (w tym samym folderze).

Zakończenie

Jeżeli zrobiłeś wszystko, tak jak opisałem w tym krótkim artykule, Twój projekt powinien skompilować się poprawnie, bez błędów typu:

main.cpp|2|error: biblioteka.h: No such file or directory
lub
main.cpp|10|undefined reference to `funkcja'
Jeżeli jednak któryś z nich się pojawi, najwidoczniej taka nazwa pliku nagłówkowego nie istnieje, bądź nie dodałeś wszystkich potrzebnych plików do linkera.