[C++] Instalacja bibliotek w Code::Blocks
[artykuł] Artykuł opisuje w jaki sposób przeprowadza się konfigurację nowych bibliotek w środowisku Code::Blocks.Wstęp
Na forum pojawia się dużo tematów odnośnie instalacji bibliotek w Code::Blocks, dlatego mam nadzieję, że za pomocą tego artykułu, uda się Wam poprawnie zainstalować wszystkie potrzebne biblioteki. Używana wersja Code::Blocks to 10.05.
Pliki nagłówkowe
Istnieją 2 sposoby na dołączenie plików nagłówkowych (*.h / *.hpp) naszej biblioteki, ja omówię ten prostszy i bardziej "user-friendly".
Pierwsze co musimy zrobić, to wypakować wszystkie foldery oraz pliki do jakiegoś folderu np do folderu
Biblioteka umieszczonego na pulpicie.
Następnie w naszym IDE tworzymy nowy projekt. Teraz najważniejszy moment, klikamy tak, jak pokazane jest na zdjęciu:
W nowo pokazanym okienku, po lewej stronie klikamy na nazwę naszego projektu (aby nie robić odzielnie dla trybu Debug i Release), a następnie zakładkę
Search directories, poczym zakładkę
Compiler:
Klikamy przycisk
Add i wpisujemy ścieżkę* do folderu
include w folderze z biblioteką, u mnie będzie to:
C:\Users\Jakub\Desktop\Biblioteka\include.
Jeżeli mamy to już zrobione, to przejdźmy do linkowania.
Linkowanie
Mając otworzone nasze okienko (Project -> build options) przechodzimy spowrotem do zakładki
Search directories, ale tym razem otwórzmy zakładkę
Linker.
Znowu klikamy przycisk
Add i wpisujemy ścieżkę* do folderu
lib w folderze z biblioteką, u mnie wygląda ona tak:
C:\Users\Jakub\Desktop\Biblioteka\lib.
Jeżeli to mamy, to otwieramy zakładkę
Linker settings, i tam kolejny raz przycisk
Add. Plik, który chcemy dodać ma rozszerzenie *.a lub *.lib. Możemy taki plik dodać, wpisując jego ścieżkę*, lub wpisując po prostu jego nazwę, np "biblioteka" (biblioteka.a).
* - ścieżki nie trzeba wpisywać ręcznie, wystarczy kliknąć przycisk "...", a otworzy nam się kolejne okienko z wyborem pliku / plików.
Pliki *.dll
Ostatnim już elementem jest wgranie plików *.dll. Jeżeli przy uruchomieniu aplikacji, dostajesz podobny komunikat:
To znaczy, że nie dodałeś danego pliku *.dll. Aby to zrobić, wystarczy odszukać dany plik (w moim wypadku "allegro_font-5.1.dll"). Zazwyczaj jest on w folderze:
Biblioteka\bin, a następnie umieścić go obok naszej aplikacji *.exe (w tym samym folderze).
Zakończenie
Jeżeli zrobiłeś wszystko, tak jak opisałem w tym krótkim artykule, Twój projekt powinien skompilować się poprawnie, bez błędów typu:
main.cpp|2|error: biblioteka.h: No such file or directory
lub
main.cpp|10|undefined reference to `funkcja'
Jeżeli jednak któryś z nich się pojawi, najwidoczniej taka nazwa pliku nagłówkowego nie istnieje, bądź nie dodałeś wszystkich potrzebnych plików do linkera.
Wszystkie teksty są chronione prawami autorskimi. Kopiowanie lub rozpowszechnianie treści poza niniejszym serwisem
jest zabronione.
Powyższe ograniczenie nie dotyczy autora opracowania, któremu przysługuje prawo do rozpowszechniania własnego tekstu wedle własnego uznania.