Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?

Jak organizować zarządzanie pamięcią w C++?

Ostatnio zmodyfikowano 2013-06-23 12:42
Autor Wiadomość
b00rt00s
Temat założony przez niniejszego użytkownika
Jak organizować zarządzanie pamięcią w C++?
» 2013-06-19 22:17:22
Witam, jest to mój pierwszy post na forum więc proszę o ewentualną wyrozumiałość, jeśli takie pytanie było już zadane.

Chciałbym również dodać, że jestem zupełnym samoukiem programowania: do tej pory uczyłem się głownie z książek i internetu, więc brak mi doświadczenia w pewnych kwestiach.

A teraz do rzeczy.

Pytanie jest z gatunku zagadnień projektowych. Kiedy korzystam z jakiejś biblioteki (np.: Qt), często zdarza mi się korzystać z klas i ich metod, które wymagają podania wskaźnika jako parametru lub zwracają wskaźnik. Zawsze mnie wtedy zastanawia: kto zarządza tym wskaźnikiem? Kto ma zwolnić pamięć po nim? Mój program, czy czy klasa która wymaga lub zwraca wskaźnik? Irytuje mnie dodatkowo fakt, że takich informacji nie ma w dokumentacji...

Zastanawiam się, jaką politykę należy przyjąć, kiedy sam piszę klasę? Na pewno są jakieś wzorce i dobre praktyki, które się stosuje w takich przypadkach. Chodzi mi o to, jak rozpoznać kto zarządza wskaźnikiem gdy korzystam z jakieś biblioteki, oraz jak pisać kod tak, aby inna osoba korzystająca z niego też nie miała wątpliwości co się dzieje.

Jak ktoś wie coś na ten temat, to prosiłbym o podzielenie się swoim doświadczeniem.
P-85840
m4tx
» 2013-06-20 06:22:11
Zawsze mnie wtedy zastanawia: kto zarządza tym wskaźnikiem? Kto ma zwolnić pamięć po nim? Mój program, czy czy klasa która wymaga lub zwraca wskaźnik?
W jaki sposób wyobrażasz sobie zwalnianie pamięci obiektu przez funkcję która ten wskaźnik zwraca? :) Przecież ona już jest zakończona, nie ma szans żeby Ci zwolniła pamięć - musisz to zrobić sam. To samo jest ze wskaźnikami przekazywanymi jako argument funkcji.
P-85847
Monika90
» 2013-06-20 08:36:36