Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?

[WinApi] Miganie Obrazu. Jak buforować obraz.

Ostatnio zmodyfikowano 2014-12-08 16:34
Autor Wiadomość
szymonjg
Temat założony przez niniejszego użytkownika
[WinApi] Miganie Obrazu. Jak buforować obraz.
» 2014-12-07 19:18:03
Temat niby trywialny, ale przejrzałem już prawie pół internetu i nic.
Mam animację kulki po rampie, którą potem będę chciał sterować przez Port COM.
Na razie jednak problem polega na tym, że animacja robi się:"(...) z widoczną niechęcią, wręcz z obrzydzeniem."
Przeanalizowałem przykład z tej: http://cpp0x.pl/kursy​/Kurs-WinAPI-C++/Podstawy​/Animacja/183 strony, tylko, że tam animacja odbywa się poprzez przesuwanie bitmapy. Ja nie chciał bym to robić na bitmapach, tylko przy użyciu standardowych narzędzi rysunkowych, typu kreska, kółko prostokąt itd. Po pierwsze nie musiał bym w ten sposób bawić się w maskowanie bitmapy, a po drugie tak też się podobno da. Podobno, bo mi właśnie średnio to wychodzi.

Jak rysuję bezpośrednio na formie no to oczywiście wszystko działa, ale migocze.
Postanowiłem więc stworzyć, zapasowy "dc" przy użyciu linijki:
hdcBufor = CreateCompatibleDC( hdc );

Potem na tym zapasowym "dc" rysuję linię piórem, a po narysowaniu kopiuję to co na nim narysowałem przy użyciu funkcji:
BitBlt( hdc, 0, 0, SZER, WYS, hdcBufor, 0, 0, SRCCOPY );
  do głównego "dc" który ma przypisany kontekst okna głównego:
hdc = GetDC( hwnd );
.
Efekt jest taki, że jak tylko zaczynam rysować lnie nie bezpośrednio na "głównym dc" ale na tym zapasowym, to wtedy po prostu ich nie widać.

Poniżej cały kod pisany w Dev C++
C/C++
#include <windows.h>
#include <iostream>
#include <fstream>
#include <string>
#include <math.h>
using namespace std;


#define WYS 800
#define SZER 1280


HWND hwnd; /* A 'HANDLE', hence the H, or a pointer to our window */

HDC hdc; //Main window dc
HDC hdcBufor; //Bufor dc

int pozycja;


void kolo( int sx, int sy, int r, DWORD kolor_tla, DWORD kolor_obwodki, int gr_obwodki = 1 ) {
   
    HBRUSH PedzelZiel, Pudelko;
    HPEN OlowekCzerw, Piornik;
    PedzelZiel = CreateSolidBrush( kolor_tla );
    OlowekCzerw = CreatePen( PS_SOLID, gr_obwodki, kolor_obwodki );
    Pudelko =( HBRUSH ) SelectObject( hdc, PedzelZiel );
    Piornik =( HPEN ) SelectObject( hdc, OlowekCzerw );
    Ellipse( hdc, sx - r, sy - r, sx + r, sy + r );
    SelectObject( hdc, Pudelko );
    SelectObject( hdc, Piornik );
    DeleteObject( OlowekCzerw );
    DeleteObject( PedzelZiel );
}






void linia( int x1, int y1, int x2, int y2, DWORD Color, short grubosc = 1 ) {
    /*                        Poniższymi linijkami wybieram to na którym dc chcę rysować*/
    //#define JAKI_DC hdc
    #define JAKI_DC hdcBufor
   
    HPEN Pioro, Pudelko;
    POINT stary;
    Pioro = CreatePen( PS_SOLID, grubosc, Color );
    Pudelko =( HPEN ) SelectObject( JAKI_DC, Pioro );
    MoveToEx( JAKI_DC, x1, y1, & stary );
    LineTo( JAKI_DC, x2, y2 );
    SelectObject( JAKI_DC, Pudelko );
    DeleteObject( Pioro );
}

void czysc() {
    linia( 0, WYS / 2, SZER, WYS / 2, 0xfffafa -( abs( pozycja / 5 ) << 16 ) -( abs( pozycja / 5 ) << 8 ), WYS );
}

//------------------------------------------------------RYSUJ--------------------------------------------------------------------
void rysuj() {
    pozycja =- 1100;
   
    pocz: //Etykieta do funkcji goto. Wiem że tak się nie zaleca, ale to tylko tak tymczasowo nie chciało mi się klamer wstawiać a potem ich usuwać.
    czysc(); //Rysowanie tła, przy użyciu szerokiej linii
   
    kolo( SZER / 2 - 50, WYS - 100, 40, 0xeeeeee, 0, 2 );
    kolo( SZER / 2 + 50, WYS - 100, 40, 0xeeeeee, 0, 2 );
    int p = 50 +( abs( pozycja ) + 100 ) / 200;
    int x =( SZER - 200 - 2 * p ) / 2;
    int y = 80;
    int a =(( SZER - 200 ) * abs( pozycja ) + 1000 ) / 2000 - p;
    if( a < 0 ) a = 0;
   
    int b =( a * y + x / 2 ) / x;
    int x1 =( SZER - 200 + 2 * p ) / 2;
    int b1 =( x1 * b + x / 2 ) / x;
    int bk =( a * b + x / 2 ) / x;
    int ak =(( SZER - 200 ) * abs( pozycja ) + 1000 ) / 2000;
   
   
    if( pozycja < 0 ) { linia( 100, WYS - 151 + b, SZER - 100, WYS - 151 - b1, 0xee00, 20 );
        kolo( SZER / 2 - ak, WYS - 210 + bk, 50, 0xff, 0, 1 );
    }
    else { linia( 100, WYS - 151 - b1, SZER - 100, WYS - 151 + b, 0xee00, 20 );
        kolo( SZER / 2 + ak, WYS - 210 + bk, 50, 0xff, 0, 1 );
    }
   
    ++pozycja;
   
    BitBlt( hdc, 0, 0, SZER, WYS, hdcBufor, 0, 0, SRCCOPY ); //tu chciałbym skopiować to co zostało narysowane na Buforze do głównego dc.
   
    if( pozycja < 1100 ) goto pocz; //Zamiennik pętli do-wchile działa tak samo, a nie musiałem się z klamrami męczyć
   
   
   
}

/* This is where all the input to the window goes to */
LRESULT CALLBACK WndProc( HWND hwnd, UINT msg, WPARAM wParam, LPARAM lParam )
{
    switch( msg )
    {
       
    case WM_LBUTTONUP:
        rysuj();
        break;
       
    case WM_CLOSE:
        DestroyWindow( hwnd );
        break;
       
    case WM_DESTROY:
        PostQuitMessage( 0 );
        break;
       
        default:
        return DefWindowProc( hwnd, msg, wParam, lParam );
    }
   
    return 0;
}

/* The 'main' function of Win32 GUI programs: this is where execution starts */
int WINAPI WinMain( HINSTANCE hInstance, HINSTANCE hPrevInstance, LPSTR lpCmdLine, int nCmdShow ) {
    WNDCLASSEX wc; /* A properties struct of our window */
    MSG Msg; /* A temporary location for all messages */
   
    /* zero out the struct and set the stuff we want to modify */
    memset( & wc, 0, sizeof( wc ) );
    wc.cbSize = sizeof( WNDCLASSEX );
    wc.lpfnWndProc = WndProc; /* This is where we will send messages to */
    wc.hInstance = hInstance;
    wc.hCursor = LoadCursor( NULL, IDC_ARROW );
   
    /* White, COLOR_WINDOW is just a #define for a system color, try Ctrl+Clicking it */
    wc.hbrBackground =( HBRUSH )( COLOR_WINDOW + 1 );
    wc.lpszClassName = "WindowClass";
    wc.hIcon = LoadIcon( NULL, IDI_APPLICATION ); /* Load a standard icon */
    wc.hIconSm = LoadIcon( NULL, IDI_APPLICATION ); /* use the name "A" to use the project icon */
   
    if( !RegisterClassEx( & wc ) ) {
        MessageBox( NULL, "Window Registration Failed!", "Error!", MB_ICONEXCLAMATION | MB_OK );
        return 0;
    }
   
    hwnd = CreateWindowEx( WS_EX_CLIENTEDGE, "WindowClass", "Rampa", WS_VISIBLE | WS_OVERLAPPEDWINDOW | WS_MAXIMIZE | WS_DLGFRAME | WS_CLIPCHILDREN,
    0, /* x */
    0, /* y */
    SZER, /* width */
    WYS, /* height */
    NULL, NULL, hInstance, NULL );
   
    hdc = GetDC( hwnd ); //Tu przypisuję kontekst głównego okna
    hdcBufor = CreateCompatibleDC( hdc ); //A tu tworzę ten zapasowy dc.
    //Definicje tych wskaźników sa globalneaby użyć ich również w innych funkcjach.
   
    rysuj();
   
   
   
   
   
   
   
    if( hwnd == NULL ) {
        MessageBox( NULL, "Window Creation Failed!", "Error!", MB_ICONEXCLAMATION | MB_OK );
        return 0;
    }
   
    /*
    This is the heart of our program where all input is processed and
    sent to WndProc. Note that GetMessage blocks code flow until it receives something, so
    this loop will not produce unreasonably high CPU usage
    */
    while( GetMessage( & Msg, NULL, 0, 0 ) > 0 ) { /* If no error is received... */
        TranslateMessage( & Msg ); /* Translate key codes to chars if present */
        DispatchMessage( & Msg ); /* Send it to WndProc */
    }
    return Msg.wParam;
}

To jest mój pierwszy post tutaj dlatego przepraszam za ewentualne błędy. Nie widzę opcji podglądu postu dlatego jeśli będzie taka opcja to postaram się go wyedytować jeśli znaczniki nie tak wstawiłem, albo gdy co innego będzie kuło w oczy.
Proszę też o wyrozumiałość. Jeśli coś źle napisałem, albo wyraziłem się nie tak, to nie gańcie mnie jak burą sukę tylko powiedzcie co poprawić lub doprecyzować.
Z góry dziękuję za okazaną pomoc.
P-122503
Monika90
» 2014-12-08 10:22:25
Nie wystarczy utworzyć DC, trzeba jeszcze utworzyć bitmapę
C/C++
HBITMAP bmp = CreateCompatibleBitmap( hdc, SZER, WYS );
SelectObject( hdcBufor, bmp );
P-122521
szymonjg
Temat założony przez niniejszego użytkownika
» 2014-12-08 16:34:05
Dokładnie tak.
Do rana prawie nad tym siedziałem aż w końcu mi to siadło. :)
Tu:  http://www.gamedev.net/topic​/411559-win32-double-buffering/ znalazłem odpowiedź
Bo po pierwsze, trzeba stworzyć bitmapę, a po drugie i co warte szczególnego podkreślenia:
Tworzona bitmapa, musi być kompatybilna z tym "głównym dc" a nie z tym zapasowym jak sugerował artykuł  przytoczonego przeze mnie, mimo wszystko świetnego tutorialu. Być może tamten przykład też jest dobry ale mi nie działał.

Czyli reasumując: W funkcji main() po deklaracji okna głównego mam teraz coś takiego:

C/C++
hdc = GetDC( hwnd ); //Tu przypisuję kontekst głównego okna
hdcBufor = CreateCompatibleDC( hdc ); //A tu tworzę ten zapasowy dc.
// always create the bitmap for the memdc from the window dc  
hbmBuf = CreateCompatibleBitmap( hdc, SZER, WYS ); //Zapasowa bitmapa.
hbmOldBuf =( HBITMAP ) SelectObject( hdcBufor, hbmBuf ); //Przypisanie bitmapy do buforowego dc.
//Definicje tych wskaźników są globalne aby użyć ich również w innych funkcjach.

Potem rysuję sobie dowolne kółka i kreski przy użyciu piór i pędzli przypisanych do "hdcBufor" i po narysowaniu wszystkiego wyświetlam wszystko na głównym "hdc" przy użyciu linijki:
BitBlt( hdc, 0, 0, SZER, WYS, hdcBufor, 0, 0, SRCCOPY );
 

Efekt jest zadowalający, a podobno jak na WinApi to nawet dobry.
 
Dziękuję wszystkim co pomogli i tym co chcieli pomóc.





P-122543
« 1 »
  Strona 1 z 1