Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?

Pytania o bibliotekę Allegro

Ostatnio zmodyfikowano 2008-08-24 18:54
Autor Wiadomość
JarekKatowice
Temat założony przez niniejszego użytkownika
Pytania o bibliotekę Allegro
» 2008-08-23 23:17:31
Jestem poczatkujacy w sprawach allegro i pisania gier  chociaz wieloletni programista c++ (bazy danych). Wlasiwie dzisiaj sie z nia poznalem :)
Mam kilka pytan:

1) Jak szybka jest ta bibliotek  porownaniu do innych (direktX itp)
2) Zainstalowalem bez problem Allegro na dev c++ i dziala mi (tetsowalem kod z tutoriala). Mam Pyatnie, czy da sie zainstalowac te biblioteke pod Builder c++ 5 lub 6?
Jezeli tak t w jaki sposob
2a) Pytam o buildera gdyz tam latwo moge tworzyc watki. I tu rodzi sie kolejne pytaie? Jak wyglada wielowatkowa obsluga biblioteki allegro. (np chce by postac sterowana byla w jednym watku a np potwory w drugim ...a moze to sie tak nie robi?)

2b) pytam o buildera bo tworze aplikacje ktora pobiera z pliku  współrzędne GPS a nastepnie nanosi je na mape swiata i rysuje droge. Mape te bedzie mozna skalowac przesuwac powiekszac fragmenty itd. czy wogole mozna bedzie wyswielic kawalek grafiki w jakiejs czesci okna (stanowiacej mape aplikacji)
dziekuja z gory za pomoc
pozdr

Jarek
P-1422
DeBugger
2a
» 2008-08-24 15:12:11
Odpowiem na pytanie 2a.
Np. masz grę platformówkę. Robisz sobie funkcję poruszania się dla wszystkich rund (itd.).
W pierwszej rundzie będzie grafika ludka, a w drugiej potwora.
Możesz to zrobić tak.
Każda runda ma swoją zmienną (np. r1, r2).
W jednej rundzie wartość r1 będzie wynosić 1, a w drugiej już nie. I na odwrót.
C/C++
//includowanie, wybieranie przestrzeni nazw i początek programu (itp.)
if( r1 == 1 )
{
    //rysowanie bitmap i poruszanie się
}
//reszta programu
Nie wiem czy to dobrze i zrozumiale napisałem, ale powinneś wiedzieć o co chodzi.
P-1423
DejaVu
» 2008-08-24 15:14:46
http://www.allegro.cc/files/
Na powyższej stronie masz źródła allegro, więc mając źródła możesz go skompilować zazwyczaj pod każdym środowiskiem.

/edit:
Co do wydajności biblioteki porównując do DirectX lub OpenGL... biblioteka allegro ani żadna inna nie może być szybsza niż wspomniane biblioteki ze względu na to, że one wykorzystują sprzętowe możliwości karty. Przypuszczam, że Allegro nie wykorzystuje żadnej z tych bibliotek ze względu na to, iż do projektu nie linkujesz bibliotek OpenGL'a ani DirectX'a. Są to oczywiście przypuszczenia, których nie chce mi się weryfikować poprzez analizę kodu biblioteki Allegro. Mimo wszystko myślę, iż szybkość biblioteki Allegro jest zadowalająca ze względu na fakt, iż jest stosunkowo popularna. Gdyby biblioteka ta nie była wydajna, zapewne korzystano by z innej biblioteki do gier 2D.
P-1424
JarekKatowice
Temat założony przez niniejszego użytkownika
» 2008-08-24 18:31:17
co do pierwszej czescie odp  - dzieki sprobuje tak zrobic.

co do drugiej. Nadal nie wiem jak uzyzc Allegro w c++ builder ale nie wazne.
Mam prosbe . Piszesz ze bibliotek jest dosc popularna. Czy moglbys podac mi przyklad powaznej gry (link czy cos takiego) wktorej masz pewnosc grafika budowana jest za pomoca allegro.

Ostatnia prosba. w tutorialu piszecie ze allegro mozna robic grafike 3d ale tylko "rendering programowy" Czy mozesz cos wiecej powiedziec na ten temat? I co najwazniejsze czy mozez podac jakies przyklady 3d Allegro. A jakbys jeszcze podal tutorial do czegos taiego bylbys BOGIEM :) 
P-1425
DejaVu
» 2008-08-24 18:43:35
Allegro jest głównie biblioteką 2D. http://www.allegro.cc/manual/api/3d-math-routines/. Żaden poważny projekt nie jest realizowany w opacriu o Allegro, bo poważne projekty są zazwyczaj realizowane w 3D. Jeśli są wmiarę poważne projekty gier 2D, zazwyczaj ich źródła nie są otwarte, więc nawet nie będziesz wiedział czy gra jest napisana z wykorzystaniem biblioteki Allegro. Hm... widziałem gdzieś napisaną strategię i było w nim wykorzystane chyba Allegro. Gierka całkiem fajnie sie prezentowała.

Żeby pisać poważne projekty trzeba mieć znacznie większą wiedzę, niż tylko znać bibliotekę, która wyświetla coś na ekranie. Chcesz mieć silnik z dużymi możliwościami graficznymi to użyj biblioteki OGRE 3D.

Ale skoro chcesz pisać poważny projekt, to zaopatrz się również w bibliotekę boost'a. Większość rzeczy z niej jest zazwyczaj nieprzydatna, ale niektóre elementy tej biblioteki są wręcz nieocenione w realizacji dużych projektów.

/edit:
http://www.talula.demon.co.uk/allegro/readme.html - tutaj masz opis co allegro wykorzystuje do grafiki.
P-1426
DeBugger
Przykładowa gra w allegro.
» 2008-08-24 18:44:12
http://www.gamedev.pl/projects.php?x=view&id=162
Gra z użyciem allegro.
Na gamedevie.
P-1427
DejaVu
» 2008-08-24 18:54:05
http://www.gamedev.pl/projects.php?x=view&id=252
Ta gra NIE jest napisana w Allegro, jednak są do niej źródła. Wykorzystuje ona DirectDraw, czyli jest nieprzenośna.
P-1428
« 1 »
  Strona 1 z 1