Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?

OpenGL - nauka

Ostatnio zmodyfikowano 2011-03-26 09:35
Autor Wiadomość
dmx81
Temat założony przez niniejszego użytkownika
OpenGL - nauka
» 2011-03-26 02:38:41
ucze sie z ksiazki OpenGL w praktyce (autor ten sam, co kursu na stronce). mam pytanie dotyczace m.in. nauki pewnych spraw. od paru dni walcze z oswietleniem (zbudowalem sobie scene i menu z mozliwoscia edycji wszytskich mozliwych (ktore znam) parametrow swiatla.
nie do konca udalo mi sie jeszcze uzyskac efekt latarki - w GL_POSITION ustawiam swoja pozycje obserwatora (ta co gluLookAt(x,y,z...))
a kierunek swiecenia GL_SPOT_DIRECTION tak, jak pkt,w ktorym jestem zwrocony (glLookAt(...,x1,y1,z1)) - jak obejde szesciany z drugiej strony i na nie patrze, to sa nieoswietlane, jak ide od przodu, to w zaleznosci jak sie obroce, to jedne sie oswietlaja, inne zaciemniaja - czyli dziala polowicznie

odpowiedzi szukalem na rozmaitych forach tematycznych pod haslem typu "opengl moving light" - odpowiedzi niewiele (ktore by rozwiazywaly problem), ale czesto sie przewija pewna kwestia, ktora wlasnie popchnela mnie do napisania postu -

 czy warto sie uczyc swiatel w opengl? bo wiekszosc twierdzi, ze sa one juz przestarzale, wyparte przez "shadery"
 oczywiscie zamierzam i za to sie zabrac (ale ten opengl pożera czasu.... :/ ), ale czy uczyc sie oswietlania (skoro podobno sie juz tego nie stosuje)

czy sa inne tego typu "nowinki", jak np to, zeby nie rysowac glBegin/glEnd, ale uzywac VBO (ps. w koncu udalo mi sie opanowac :) )

post moze i troszke dlugi i rozciagniety, ale moze ktos boryka (ł) sie z podobnym problemem, to prosze o odpowiedz/porade, dzieki
P-29766
DejaVu
» 2011-03-26 02:45:13
Dawniej walczyłem z OpenGL'em ale na tyle dawno, że niestety musiałbym sobie tą wiedzę odświeżyć, a na chwilę obecną niestety nie mam ochoty :) W sumie jestem ciekaw czy ktoś Ci będzie w stanie udzielić pomocy z OpenGL'a bo tutaj raczej rzadko kiedy pojawia się cokolwiek związanego z OpenGL'em :)
P-29767
hashedone
» 2011-03-26 02:47:27
Oświetlenie samo w sobie nie jest przestarzałe, jest podstawą grafiki 3D. Ale fakt, fixed pipeline (a używając oświetlenia wbudowanego w ogl wymuszamy użycie fp) jest już bardzo przestarzałe. Generalnie na dzień dzisiejszy nie ma sensu się uczyć OpenGL w wersji starszej niż 3.2, a najlepiej się zabrać przynajmniej za 3.3 Core Profile (w sumie od tego czasu nic ważnego się nie zmieniło, doszło trochę nowej funkcjonalności, ale tesselacja to i tak nie jest coś od czego się walkę z oglem zaczyna). Pomijam już fakt że jest dużo bardziej przejrzyste. No i masz za darmo shadery (i ich bardzo prostą obsługę). Jeśli twoja karta graficzna nie należy do nowych, (starsza niż GeForce 7xxx bodajże musiała by być), to ucz się OpenGL 2, ale tak jak byś pisał w OpenGL3 - czyli unikaj glBegin/glEnd/VA/fixed pipeline, a zamiast tego używaj VBO/shaderów. I serio, shadery mimo że brzmią jak cień, nie mają nic wspólnego z czarną magią:) Polecam kurs Janusza Ganczarskiego (znajdziesz w google).

===EDIT===

A tak bezpośrednio do twojego problemu - masz złe normalne dla ścian. Musisz albo je ręcznie ustawić (co jest najlepszym wyjściem), albo zmienić kierunek definicji wierzchołków na ścianach które się zaciemniają. A najlepiej jedno i drugie.
P-29768
dmx81
Temat założony przez niniejszego użytkownika
» 2011-03-26 02:55:47
z jego ksiazki wlasnie ucze sie OpenGL do wersji 2.1 - aby w ogole miec pojecie co i jak (juz jakies scenki z mgla i texturkami sobie bez problemu narysuje + sprawne poruszanie sie po scenie). no coz, podszkole sie nieco (w ksiazce tej jest tez o GLSL,z VBO juz sobie w miare radze) a pozniej moze sprobuje dalej = 3.0+, mam nadzieje, ze nie bedzie co cos calkiem innego (poza nowymi rozwiazaniami), ze calkiem inna biblioteka
P-29769
hashedone
» 2011-03-26 02:58:56
To będzie coś całkiem innego. Składnia podobna, ale większość funkcji jakich używasz nie ma w nowym openglu (z resztą nie bez powodu). Dla tego też nie powinno się dzisiaj uczyć starego ogla - jest stary, a rynek grafiki to najszybciej rozwijający się rynek komputerów. Stało się w tej dziedzinie tyle, że nauka tego co było 10 lat temu jest stratą czasu. Tym bardziej, że w nowym oglu pisze się szybciej, czyściej i wygodniej.
P-29770
dmx81
Temat założony przez niniejszego użytkownika
» 2011-03-26 03:09:15
czyli trzeba zaczac nauke "od nowa" :) ok zaczne od jakis kursow na necie i tutoriali, bo ksiazke niedawno kupilem,a widze, ze przyda sie nowa(wykorzystam moze ten jezyk GLSL, bo chyba to sie nie zmienilo?) , dzieki za odpowiedz i porade
(ciekawe jaki najciekawszy zestaw przydaloby sie uczyc, poza tym, ze jak najwiecej, lub czego akurat firma wymaga...
c++ jako podstawa, w miedzy czasie zaczalem czytac o XML, pewnie dobrze byloby znac PHP, Jave, SQL... i mnostwo wolnego czasu i chlonny umysl... a opengl to dla odprezenia, albo go tak opanowac i chyba nic wiecej, zeby starac sie o prace w tym kierunku...)
P-29771
hashedone
» 2011-03-26 09:35:23
W jakim kierunku? Programisty? Wystarczy Ci znajomość Javy lub C++, oraz mnóstwo wiedzy z zakresu inżynierii oprogramowania. Webdeveloping? Znajomość PHP/Pythona/Rubiego, oraz mnóstwo wiedzy z zakresu inżynierii oprogramowania. Gamedev? C++ + podstawy OGL/DX + dużo wiedzy z zakresu matematyki + ogrom wiedzy z zakresu inżynierii oprogramowania.

Co do GLSL - trochę się zmieniło, ale niewiele. Po prostu wyewoluował. A użyć go będziesz w OGL3 musiał, bo to właśnie w nim się pisze shadery.
P-29772
« 1 »
  Strona 1 z 1