Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?

Instalacja C++, a tworzenie programów i gier

Ostatnio zmodyfikowano 2012-10-07 18:26
Autor Wiadomość
m4tx
» 2012-10-07 14:56:30
Nie chcę Cię zniechęcać, ale:
  • Posiłkując się tylko filmami na jakiejkolwiek stronie (a już zwłaszcza na spryciarze.pl...), nie znając kompletnie programowania nigdy nic nie napiszesz. Proponuję zacząć od przestudiowania kursu na tej stronie - da Ci on solidne podstawy, dzięki którym bez problemu będziesz mógł napisać kalkulator, a potem bardziej zaawansowane programy.
  • Chcesz pisać programy okienkowe lub (zwłaszcza) gry nie znając programowania? Zapomnij :)
  • Naucz się korzystać z Google :) Bez tego w programowaniu nie przeżyjesz.
  • Frazy, które należy wpisać w wyszukiwarkę google:
  • Jeśli nie umiesz angielskiego to się go naucz. Bez tego też daleko nie zajdziesz (jeśli w ogóle gdziekolwiek).

Jak już ogarniesz C++, to wtedy możesz dopiero zacząć się uczyć bibliotek graficznych/bibliotek do tworzenia gier. Jeśli chodzi o biblioteki graficzne to generalnie masz następujący wybór:
  • WinAPI - Windows-only, no i piszesz kilkukrotnie razy więcej kodu niż w innych bibliotekach. Może się przydać do tworzenia np. mniejszych aplikacji (gdzie zależy Ci na niedołączaniu bibliotek DLL), albo do pisania aplikacji wyglądających natywnie "bardziej" :)
  • GTK+ - bardzo przyjemna biblioteka, napisałem do niej kurs dostępny na tej stronie. Prościutka do nauczenia się, bardzo wygodna w używaniu. Spotkasz ją m.in. w Gimpie, Inkscape'ie, Pidginie.
  • Qt - silnie nastawiona na obiektowość, ogromny kombajn, duże możliwości. Jak jest z nauką - nie wiem, nie uczyłem się (niemniej jednak zdarzyło mi się obcować z kodem pisanym przy użyciu tej biblioteki)
Są też inne biblioteki, ale te wyżej wymienione są tutaj najpopularniejsze.

Jeśli chodzi o gry 2D - najważniejsze biblioteki:
  • SFML - bardzo przyjemna biblioteka, polecam.
  • Allegro - nie wiem, nie używałem :)

No i gry 3D:
  • OGRE - nie tyle silnik gry, co silnik graficzny. Trudna do ogarnięcia, ale może dać duże możliwości w odpowiednich rękach.
  • Irrlicht - stare już rozwiązanie, posiada nawet renderer software'owy. Dość prosta do nauczenia się.
  • OpenGL - tutaj już mówimy o samym renderowaniu, tj. w przeciwieństwie do bibliotek wyżej, nie służy do tworzenia gier, ale po prostu do renderowania grafiki 3D. Nie polecam (zwłaszcza na początek) - musiałbyś i tak napisać własny silnik.
  • DirectX - jak wyżej, ale gorsze i Windows-only. :P

To tak w skrócie...

Natomiast jak się do wyżej wymienionych bibliotek dobrać? Jeśli tego nie wiesz, to zacznij od kursu C++. Jak już nauczysz się tego języka w stopniu co najmniej przeciętnym, to będziesz wiedział :)
P-66290
DejaVu
» 2012-10-07 15:56:13
Nie sądzę aby ktokolwiek po roku nauki programowania napisał jakąkolwiek grywalną grę, nadającą się do sprzedaży komercyjnej (w C++) :)
P-66310
AlfaLeporis
» 2012-10-07 16:12:28
"DirectX - jak wyżej, ale gorsze i Windows-only. :P"

Gorsze bo co? Bo nigdy go nie używałeś? OpenGL jak i DirectX mają takie same możliwości więc nie można tu za bardzo mówić o "wyższości/niższości" którejś z nich. Denerwuje mnie jak ktoś rzuca takimi hasłami bez poparcia ich konkretnymi argumentami. A to że jest Windows-only... taka specyfika, OGL też ma swoje minusy. Zresztą popatrz na to z innej strony: ile procent graczy używa Linuksa do grania?

Przepraszam za off-top, już się zamykam.
P-66312
m4tx
» 2012-10-07 16:16:28
@up wiesz co oznacza ":P"? Jak nie, to proponuję zacząć od przestudiowania informacji na ten temat.

A poza tym - http://m4tx.pl/blog/2011/06 /directx-vs-opengl-kolejna-porazka-microsoftu/

A dlaczego OpenGL jest mniej popularny? http://czytelnia.ubuntu.pl/index.php/2012/08/07 /opengl-vs-direct3d-krotka-historia/

Zresztą popatrz na to z innej strony: ile procent graczy używa Linuksa do grania?
A co ma piernik do wiatraka? Mówimy o wyższości bibliotek, nie systemów. A poza tym, ostatnio sytuacja się zmieniła. Valve (zresztą - nie tylko Valve) zainteresowało się Linuksem, ale to jeszcze nic - popatrz sobie na sukces Androida.

</offtop>
P-66313
DejaVu
» 2012-10-07 16:19:29
@up:
1. Twój blog nie jest żadnym argumentem :)
2. Argumenty, które padają na stronie Linuksa pod kątem DirectX-a również nie stanowią żadnego argumentu.
3. DirectX ma więcej narzędzi niż OpenGL i jest lepiej zorganizowany.
P-66314
m4tx
» 2012-10-07 16:22:38
Hm, z doświadczenia wiem, że wojna tu do niczego nie doprowadzi. Może skończymy? Chyba że bardzo chcecie... :P
P-66315
AlfaLeporis
» 2012-10-07 16:33:09
   "A poza tym - http://m4tx.pl/blog/2011/06/directx-vs-opengl-kolejna-porazka-microsoftu/"

To samo można zrobić w drugą stronę czyli zaprezentować wszystkie punkty korzystne dla DirectXa. Bo niby czemu ma on być gorszy od OpenGL'a?

    "A co ma piernik do wiatraka? Mówimy o wyższości bibliotek, nie systemów."

Ma i już mówię dlaczego. Wcześniej pisałeś że DirectX jest Windows-only co uznałeś jako jedną z wad. Jak dla mnie nie ma to ŻADNEGO znaczenia ponieważ jak już pisałem, odsetek ludzi używających Linuksa do grania jest znikomy. Nie chcą używać Windowsa? Ich problem.

EDIT: Up: nie zauważyłem posta - zakończmy wojnę i nie off-topujmy już ;)
EDIT2: Nie, nie chcemy. Czytałeś powyższego EDIT'a? A co do Androida - nie miałem na myśli platform mobilnych, tutaj jest już całkiem inna sytuacja.
P-66316
m4tx
» 2012-10-07 16:35:46
Czyli chcecie... Eh.

odsetek ludzi używających Linuksa do grania jest znikomy. Nie chcą używać Windowsa? Ich problem.

popatrz sobie na sukces Androida.
P-66317
1 « 2 » 3
Poprzednia strona Strona 2 z 3 Następna strona