« Podstawy programowania - teoria i terminologia, lekcja »
Rozdział 2. Krótkie omówienie budowy programów komputerowych i zapoznanie się z podstawową terminologią. (lekcja)
Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się!
Autor: Piotr Szawdyński
Kurs C++

Podstawy programowania - teoria i terminologia

[lekcja] Rozdział 2. Krótkie omówienie budowy programów komputerowych i zapoznanie się z podstawową terminologią.
Komputer w dzisiejszych czasach jest praktycznie rzecz biorąc nieodłączną częścią naszego życia. Do tej pory byłeś jego zwykłym użytkownikiem, który siadał do komputera instalował potrzebne programy, a następnie z nich korzystał z większym lub mniejszym entuzjazmem. Rozpoczynając naukę programowania należy zdawać sobie sprawę, że to nie jest coś, co można opanować w kilka dni czy też tygodni. Inaczej sprawa się ma z poznaniem języka C++, którego język jest z góry ograniczony, a dzięki temu jest on stosunkowo prosty do opanowania. Kurs języka C++ powinien być jednak poprzedzony odpowiednią teorią, która będzie stanowiła dobre wprowadzenie do nauki programowania. Nie obędzie się również bez zapoznania się z podstawową terminologią, której będziemy używali często w dalszej części tego kursu.

Budowa programu

Pierwszym ważnym zagadnieniem związanym z wytwarzaniem aplikacji jest budowa programu. Każdy program ma swój początek i koniec. Początek w programie jest zawsze tylko jeden. Nie może być ich więcej, ponieważ system operacyjny nie wiedziałby od którego miejsca zacząć wykonywać program. Inaczej sprawa ma się co do końca programu - może on występować w kilku różnych miejscach programu.

Wielozadaniowość systemu, a pisanie własnych programów

Komputer jest urządzeniem pracującym w pierwotnym założeniu sekwencyjnie. Wielozadaniowość to trik, który na przestrzeni lat stał się codziennością. Pisząc własne programy nie musisz jednak zastanawiać się nad sposobem działania mechanizmu wielozadaniowości - koncentrujesz się tylko i wyłącznie na pisaniu swojego programu. System operacyjny wraz z uruchomieniem aplikacji przydzieli mu niezbędne zasoby do pracy (w tym wydzielony obszar pamięci i przydział mocy obliczeniowej procesora).

Przytaczana teoria może wydawać się odstraszająca, jednak w praktyce nie ma ona żadnego większego znaczenia podczas nauki programowania. Jako przyszły programista warto jednak żebyś zdawał sobie sprawę jakie procesy zachodzą w komputerze.

Podstawowa terminologia

Terminologia jaką zamieściłem w niniejszym podrozdziale jest całkowitą podstawą w komunikacji każdego programisty. Warto więc się z nią zapoznać tym bardziej, że zawarte są w niej same podstawowe informacje mające ułatwić Ci rozumienie najbliższych lekcji niniejszego kursu. Nie tracąc zbędnych słów przejdźmy więc do najważniejszych pojęć.

Środowisko programistyczne

Aplikacja służąca do tworzenia, modyfikowania i testowania pisanych programów. W poprzedniej lekcji zostały wymienione różne środowiska programowania - w tym Code::Blocks, któremu poświęcony jest niniejszy kurs.

Kod źródłowy

Wszystko co będzie pisane w języku C++ (lub zostało już napisane).

Kompilator C++

Program służący do tłumaczenia języka C++ na język maszynowy (język zrozumiały dla komputera). Za pomocą tego narzędzia będzie tworzony każdy program. Znajomość obsługi tego programu w Twoim przypadku (przynajmniej na początku) będzie się sprowadzała do wciśnięcia jednego (lub dwóch klawiszy) na klawiaturze. Wiedza ta będzie wystarczająca do tego aby tworzyć proste programy i nauczyć się podstaw programowania.

Kompilacja

Kompilacją nazywamy proces tłumaczenia kodu źródłowego na kod maszynowy. Proces ten jest wykonywany przez wcześniej wspomniany kompilator.

Log kompilacji

Log kompilacji zawiera informacje o tym czy proces kompilacji się powiódł. Jeśli podczas procesu kompilacji wystąpiły jakieś błędy to znajdą się one w logu wraz z ich opisem. Kompilator często zamieszcza w logu miejsce wystąpienia błędu wskazując plik i wiersz w którym nie udało się tłumaczenie kodu. Dodatkowo komunikat błędu zazwyczaj w miarę precyzyjnie 'mówi nam' co mu się nie spodobało podczas kompilacji. Każdy komunikat jaki dostajesz w logu kompilacji powinieneś generalnie czytać i starać się go zrozumieć. Podczas nauki programowania bardzo często będziesz powtarzał te same błędy, więc nauczenie się czytania ich będzie dla Ciebie bardzo dużym ułatwieniem przy naprawianiu kodu.

Plik źródłowy

Pliki z rozszerzeniami: *.cpp, *.c

Plik nagłówkowy

Pliki z rozszerzeniami: *.hpp, *.h

Zanim przystąpisz do nauki programowania

Rozpoczynając naukę programowania musisz powiedzieć sobie jedno - uczysz się dla siebie. Co więcej, musisz chcieć się jego nauczyć. Sukces tego przedsięwzięcia będzie zależał tylko i wyłącznie od Twojej determinacji i systematyczności. Pamiętaj też, że kursu programowania nie należy czytać na tempo. Każde zdanie w kursie niesie za sobą jakąś istotną informację, którą będziesz musiał zapamiętać, a później zdobytą w ten sposób wiedzę wykorzystać. Każdy rozdział kursu będzie wymagał od Ciebie bardzo dużej koncentracji.

Pamiętaj, że niniejszy kurs to nie jest czytanie jakiejś 'głupiej' i obowiązkowej książki. Nie jest to również opowieść, którą można przeczytać jednego wieczora i żyć w przekonaniu, że zna się podstawy programowania. Nauka programowania wymaga czasu, a każdy rozdział wymaga przećwiczenia przedstawionych wiadomości oraz ich stopniowego przyswajania.

Pamiętaj też, że poznanie języka programowania, a jego opanowanie to dwie różne kwestie tak więc staraj się zrozumieć wszystko co jest omawiane, jeżeli chcesz naprawdę opanować programowanie i umieć czerpać z niego przyjemność oraz satysfakcję.

Zrób sobie teraz krótką przerwę. Zadbaj o pozytywne nastawienie do pracy, zapewnij sobie ciszę i spokój oraz przygotuj kubek gorącej herbaty - z pewnością przyda się podczas czytania dalszej części kursu.
Poprzedni dokumentNastępny dokument
Wybieramy środowisko pracyUruchamiamy pierwszy program