Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?
Autor: 'Rares'
http://rares.tk
Biblioteki C++

Instalacja

[kurs] Rozdział 2. Opis instalacji biblioteki SDL dla Visual C++.

Instalacja

Instalacja biblioteki SDL, którą teraz omówię dotyczy, jak wcześniej napisałem IDE Microsoftu, czyli Visual C++. Najpierw należy odwiedzić stronę główną biblioteki SDL (aktualnie). W celu pobrania biblioteki należy wejść w menu SDL 1.2 znajdujące się w kategorii Download (w przyszłości może się to zmienić, nazwa tego linka zależy od wersji biblioteki).


Po kliknięciu w link ukazuje się nam kilka rodzajów biblioteki. Nas interesuje wersja development. W kategorii Development Libraries mamy kolejny podział. Tym razem biblioteka jest podzielona na wersje na różne systemy takie jak Windows, Linux, Macintosh. Ponieważ programujemy na Windowsie wybieramy tą wersję. Następnie musimy wybrać odpowiednią paczkę zgodną z naszym IDE. Niezależnie od tego czy posiadasz Visual Studio 2003, 2005, czy 2008 wybieramy paczkę do Visual C++2005 SP1.


Po pobraniu biblioteki przystępujemy do instalacji. Po rozpakowaniu biblioteki i wejściu do folderu SDL-1.2.13 zobaczymy 3 katalogi i 7 plików. Pliki znajdujące się w folderach include i lib są potrzebne do instalacji SDL. Radziłbym Ci skopiować folder z biblioteką na dysk C, dzięki czemu unikniesz w przyszłości problemów z odnalezieniem biblioteki, czy to przez Ciebie, czy przez IDE. Uruchom teraz Visual C++ i przystąp do instalacji. Po uruchomieniu IDE przejdź do menu Tools -> Options.



Ukaże Ci się okienko opcji.


Przechodzimy do zakładki Project and Solutions, a potem do VC Directories.


Potem rozwijamy menu znajdujące się pod napisem Show directories for i wybieramy Include files.


Następnie klikamy w ikonkę folderu (czerwona, kwadratowa ramka na screenie). Pojawi się nam nowa linijka (czerwona, prostokątna ramka na screenie), a obok niej funkcja wyboru ścieżki do pliku.


Teraz należy wskazać miejsce, w którym znajdują się pliki nagłówkowe SDL. Znajdują się one w folderze include, w głównym katalogu ściągniętej biblioteki. Jeśli postąpiłeś zgodnie z moją radą (skopiowanie folderu z plikami do SDL na dysk C) to powinno to wyglądać tak:


Następnie klikamy OK i przechodzimy do wyboru plików lib. Przejdź do Library files:


I podobnie jak wcześniej kliknij w ikonkę folderu i wskaż miejsce, w którym znajdują się pliki lib.


Kliknij OK, potem znowu OK, aby zaakceptować zmiany. SDL jest zainstalowany. Istnieje inna metoda instalowania SDL i polega ona na samodzielnym kopiowaniu plików do odpowiednich folderów. Ta metoda jest jednak jednak lepsza, chociażby dlatego że jest wygodniejsza.
Teraz możesz stworzyć nowy projekt. Przy okazji sprawdzimy, czy instalacja została przeprowadzona dobrze. Przejdź do menu File -> New -> Project. Następnie wybierz projekt konsolowy - Win32 Console Application. Wprowadź nazwę projektu, lokalizację i potwierdź przyciskiem OK. Kiedy ukaże się nowe okienko nie zmieniaj nic w Application type, niech zostanie aplikacja konsolowa. Jednak koniecznie musisz zaznaczyć Empty project.


Kliknij Finish, aby zatwierdzić. Teraz dodaj do projektu nowy plik cpp (Project -> Add new item) i umieść w nim ten kod:
C/C++
#include <SDL.h>
int main( int argc, char * args[] )
{
    SDL_Init( SDL_INIT_EVERYTHING );
    SDL_Quit();
    return 0;
}
Na razie nie musisz wiedzieć, co oznaczają powyższe linijki. O tym, co oznaczają dowiesz się na następnej lekcji. Powiem Ci tylko, że aplikacja ta uruchamia bibliotekę SDL, następnie ją zamyka, aby zakończyć pomyślnie program. Poczekaj jeszcze z kompilacją, musisz jeszcze skonfigurować projekt. Przejdź do menu Project, następnie do menu o nazwie NAZWA_PROJEKTU Properties, gdzie NAZWA_PROJEKTU oznacza nazwę twojego projektu. Ja nazwałem projekt SDL, więc u mnie będzie to menu o nazwie SDL Properties. Powinno pojawić się takie okienko:


Rozwiń menu Configuration Properties. Teraz przejdź do podmenu C/C++ i wejdź do menu Code Generation. Musisz teraz ustawić tryb kompilacji na Multi-threaded DLL (/MD):


Po tym ustawieniu przejdź do menu Linker -> Input i w Additional Dependencies dopisz: SDL.lib SDLmain.lib


Przejdź jeszcze do menu System znajdujące się w tym samym menu - Linker i ustaw pole SubSystem na Windows:


Wciśnij OK, aby potwierdzić zmiany. Możesz teraz skompilować projekt. Jeśli spróbowałeś odpalić program, to na 90% otrzymałeś taki komunikat:


Komunikat ten informuje nas o tym, że nie znaleziono pliku SDL.dll, który dostarcza się wraz z aplikacją. Plik ten jest potrzebny, aby skorzystać z funkcji SDL w programie. Aby uruchomić program należy dostarczyć plik. Możemy go skopiować w dwa miejsca. Albo do katalogu system32(domyślnie C:\WINDOWS\system32), albo skopiować do katalogu z aplikacją (folder Debug lub Release, w miejscu gdzie znajduje się projekt aplikacji). Radzę Ci, żebyś skopiował ten plik do katalogu z plikiem exe (Debug lub Release). Takie rozwiązanie jest lepsze, gdyż po pierwsze kiedy dostarczasz komuś swój program aplikacja sprawdza najpierw czy plik dll znajduje się obok aplikacji, a jeśli nie to sprawdza w folderze system32. U Ciebie plik ten w folderze system32 może się znajdować, ale u innych już niekoniecznie. Przecież nie każdy programuje :). Zalecam, więc nie kopiowanie pliku do tego katalogu (system32). Może to być uciążliwe, gdy za którymś razem, pisząc kolejną aplikację musisz kopiować plik, ale to wyjdzie na dobre, bo przynajmniej nie zapomnisz dostarczyć pliku z aplikacją (co mi się często zdarza). Plik SDL.dll znajduje się w folderze głównym biblioteki, który ściągnąłeś na początku lekcji. Znajduje się w podkatalogu lib. Kiedy już dostarczysz plik do programu i go uruchomisz powinieneś nic nie zobaczyć, gdyż program inicjuje bibliotekę, potem ją wyłącza i zamyka program. Dzieje się to w ułamku sekundy, więc tego nie dziwisz. Jeśli tak się stanie, oznacza to, że biblioteka została dobrze zainstalowana na twoim komputerze.
Poprzedni dokument Następny dokument
Wstęp Pierwszy program