« Instalacja biblioteki SFML 2.0, lekcja »
Rozdział 1. Instalacja biblioteki SFML 2.0. (lekcja)
Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się!
Autor: Piotr Szawdyński
Kurs SFML 2.x, C++

Instalacja biblioteki SFML 2.0

[lekcja] Rozdział 1. Instalacja biblioteki SFML 2.0.

Wprowadzenie

Jak już zapewne wiesz, biblioteka SFML dostarcza zestaw interfejsów do wygodnej obsługi różnych urządzeń komputera, takich jak np. karta graficzna, klawiatura, mysz, joystick, dźwięk czy też karta sieciowa. Zanim jednak będziesz mógł się cieszyć wspomnianymi narzędziami, trzeba przebrnąć przez niezbyt ciekawy i czasami nawet męczący proces instalacji oraz konfiguracji biblioteki. Pomimo, iż wspomniany proces jest wyjątkowo prosty w bibliotece SFML, to mimo wszystko warto się uzbroić w cierpliwość.

Instalacja biblioteki SFML 2.0, C++

Instalację biblioteki SFML 2.0 należy rozpocząć od wizyty na stronie http://www.sfml-dev.org/, na której należy poszukać działu Download. We wspomnianym dziale znajdują się paczki instalacyjne różnych wersji biblioteki SFML, które przystosowane są do różnych wersji środowisk programistycznych. W związku z tym, że kurs poświęcony jest bibliotece SFML w wersji 2.0, należy odszukać na wspomnianej stronie tabelę, która zawiera paczki instalacyjne dla biblioteki SFML 2.0 (bądź SFML 2.0 RC).

Tabela zawierająca wykaz paczek instalacyjnych biblioteki SFML 2.0 RC
Tabela zawierająca wykaz paczek instalacyjnych biblioteki SFML 2.0 RC

Jeżeli używasz kompilatora dostarczonego wraz ze środowiskiem Visual C++ 2008 to wówczas pobierasz paczkę instalacyjną o nazwie "Windows 32 bits - Visual C++ 2008". Jeżeli używasz innego kompilatora bądź inną wersję środowiska Visual C++, to pobierasz paczkę najbardziej odpowiednią dla posiadanego kompilatora.

Zawartość paczki instalacyjnej

Po pobraniu i rozpakowaniu odpowiedniej paczki instalacyjnej, ujrzysz w folderze SFML-2.0-rc następującą listę katalogów:
  • bin
  • cmake
  • doc
  • examples
  • include
  • lib
Katalogi, które będą Ciebie interesowały to: bin, include oraz lib. Wszystkie paczki instalacyjne mają taką samą strukturę katalogów także upewnij się, że na pewno pobrałeś właściwy dla siebie pakiet instalacyjny oraz przeglądasz katalog z właściwymi plikami.

Kopiowanie paczki instalacyjnej

Utwórz na dysku katalog, w którym umieścisz pliki znajdujące się w pobranym pakiecie instalacyjnym. Przykładowo może to być katalog: C:\Projekty\Biblioteki\SFML 2.0\ . Następnie przegraj do niego zawartość całej paczki instalacyjnej (czyli wszystkie wymienione wcześniej katalogi). W tym momencie proces instalacji biblioteki SFML możemy uznać za zakończony.

Konfiguracja biblioteki SFML 2.0, C++

W celu poprawy czytelności niniejszego rozdziału postanowiono, że treść opisująca proces konfiguracji wybranych środowisk programistycznych zostanie umieszczona w osobnych rozdziałach.

Konfiguracja SFML 2.0 w Visual C++

Konfiguracja biblioteki SFML 2.0 dla środowiska Visual C++ 2008 została opisana w rozdziale: » Kurs SFML 2.0, C++ » Instalacja i konfiguracjaKonfiguracja SFML 2.0 (Visual C++) lekcja. Proces konfiguracji środowiska Visual C++ 2010 jest analogiczny do wersji Visual C++ 2008, zatem wykorzystując informacje zawarte we wspomnianym rozdziale, nie powinieneś mieć większych problemów z konfiguracją projektu w nowszych wersjach programu Visual C++.

Konfiguracja SFML 2.0 w Code::Blocks

Proces konfiguracji biblioteki SFML 2.0 dla środowiska Code::Blocks opisany został w osobnym rozdziale: » Kurs SFML 2.0, C++ » Instalacja i konfiguracjaKonfiguracja SFML 2.0 (Code::Blocks) lekcja. Zapoznaj się z nim, jeżeli planujesz tworzyć swoje aplikacje w środowisku Code::Blocks.

Kopiowanie plików *.dll do katalogu roboczego aplikacji

Po pomyślnym skonfigurowaniu kompilatora oraz linkera, kluczowym jest przekopiowanie plików, znajdujących się w katalogu C:\Projekty\Biblioteki\SFML 2.0\bin\ do katalogu z naszą aplikacją. Pliki *.dll, z których korzysta biblioteka SFML muszą się znajdować w tym samym katalogu, co nasza skompilowana aplikacja *.exe.

Podsumowanie

Jeżeli przeprowadziłeś poprawnie wszystkie omówione kroki instalacyjne oraz konfiguracyjne to wkrótce będziesz mógł się cieszyć narzędziami dostępnymi w bibliotece SFML 2.0. W jednym z kolejnych rozdziałów przetestujemy poprawność przeprowadzonego procesu instalacyjnego oraz rozwiążemy jeszcze ewentualne problemy konfiguracyjne. Tym samym zapraszam do kolejnego rozdziału niniejszego kursu SFML :)
Poprzedni dokumentNastępny dokument
Instalacja i konfiguracjaKonfiguracja SFML 2.0 (Visual C++)