Wstęp
Podczas pisania programu nie trzeba znać wszystkich opcji środowiska, którego używamy. Czasami jednak warto nieco pozmieniać standardowe ustawienia, chociażby po to, aby zwiększyć komfort pracy i skupić się na tym co najważniejsze - programowaniu. Ten artykuł ma na celu opisanie ustawień w popularnym wśród początkujących środowisku Dev-C++. Tak więc... Zaczynajmy :)
Ten artykuł opisuje zmianę konfiguracji dla środowiska Dev-C++ 5.1.0.0 64 bit. Na innych wersjach tego programu proces konfigurowania odpowiednich ustawień może być zupełnie inny! |
Pliki nagłówkowe
Niektórzy początkujący programiści mają problemy ze skopiowaniem odpowiednich plików do katalogów, w których Dev-C++ szuka
headerów, czyli plików nagłówkowych. Aby to wykonać, najpierw należy wiedzieć, do którego folderu należy je skopiować. Tak więc otwieramy Dev-a i postępujemy według wskazówek.
Kliknij Narzędzia/Opcje kompilatora w głównym menu IDE. Na pierwszy plan powinno wyskoczyć okno dialogowe z ustawieniami kompilatora, które wygląda mniej więcej tak:
Przechodzimy do zakładki "Katalogi", a następnie do "Pliki nagłówkowe C++". W ListBoxie powinien być podany katalog z plikami nagłówkowymi. Tak więc otwieramy Eksplorator Windows, i przechodzimy do odpowiedniego folderu.
W zasadzie dalej już każdy powinien sobie poradzić, gdyż teraz, gdy znamy katalog, wystarczy już tylko użyć 2 skrótów klawiaturowych najczęściej dzisiaj wykorzystywanych - Ctrl+C, a następnie Ctrl+V. Praktycznie jednak z tym może być różnie, tak więc najlepiej będzie to opisać na konkretnym przykładzie. Przykładem tym będzie instalacja biblioteki freeglut. Początkującym zalecam pobranie jej stąd:
Uwaga! Linki zamieszczone powyżej mogą być nieaktualne. |
Tak więc, gdy mamy już pobranego freeglut-a, zaznaczamy 4 pliki: freeglut.h, freeglut_ext.h, freeglut_std.h, glut.h. W zależności od niektórych headerów tych plików może być mniej lub więcej - najlepiej skopiować wszystko. Przechodzimy do folderu pobranego z Deva. Powinien tam znajdować się katalog GL. Tak więc otwieramy ten folder, tworzymy tam następny katalog o nazwie np. freeglut, i kopiujemy do niego nasze headery. I... to wszystko :) Teraz w naszym kodzie możemy już używać odwołań w postaci
#include <GL/freeglut/freeglut.h>
:)
Biblioteki
Generalnie, mówiąc o bibliotekach, mamy na myśli 2 rodzaje:
W przypadku braku bibliotek linkowanych statycznie pojawia się charakterystyczny błąd:
undefined reference to...
. Jest to spowodowane tym, że funkcja jest gdzieś zadeklarowana, np. w pliku nagłówkowym, ale nie ma jej "ciała", czyli właściwej części funkcji.
Co zrobić, aby móc korzystać z zapisu
-llibrary
podczas dodawania odpowiednich bibliotek do opcji projektu? Należy odpowiednie pliki .a/.lib skopiować do odpowiedniego folderu. Skąd wziąć jego nazwę? W ten sam sposób, jak uzyskaliśmy nazwę katalogu przechowującego pliki nagłówkowe, tylko zamiast do zakładki "Pliki nagłówkowe C++" przechodzimy do "Biblioteki". Teraz wystarczy skopiować do uzyskanego folderu odpowiednie pliki.
Jak pokazuje doświadczenie, suchy opis nie każdemu wystarcza. Tak więc, dokończę przykład instalacji freeglut-a.
Pobieramy freeglut. Kopiujemy odpowiednie liby, w naszym przypadku libfreeglut64.a i libfreeglut64_static.a. Przechodzimy do odpowiedniego folderu uzyskanego z Deva i wklejamy je. Można to zrobić do osobnego katalogu, np. GL/freeglut.
Pliki wgrane. Teraz należałoby je podlinkować. Klikamy Projekt/Opcje projektu w głównym menu Deva. Naszym oczom powinno się ukazać coś takiego:
Przechodzimy do zakładki Parametry, i klikamy w edicie zatytułowanym Konsolidator. Wpisujemy tam
-lGL/freeglut/freeglut64
, jeśli umieściliśmy liby w katalogu GL/freeglut, oraz jeśli używamy 64-bitowego linkera. Po wykonaniu tej czynności powinny zniknąć wszystkie błędy
undefined reference to...
dotyczące freeglut-a.
Prawidłowo wypełniona zakładka Parametry powinna wyglądać tak:
Tabulacja
Podczas pisania kodu warto jest robić wcięcia w kodzie. Chociażby dlatego, że łatwiej jest później powrócić do projektu po jakimś czasie, w którym wszystko było na swoich miejscach.
Rozmiar wcięć każdy może sobie regulować spacją. Na pewno nie jest to jednak dobre rozwiązanie, np. przy robieniu wcięć dla 5-tej zagnieżdżonej pętli. W środowisku Dev-C++ do robienia wcięć w kodzie służy klawisz Tab. Domyślnie przeskakuje on do przodu o 4 "spacje", co jednak, gdy nam się to nie podoba, i chcielibyśmy używać 3 "spacji"?
Otwieramy Dev-C++. Wybieramy Narzędzia/Opcje edytora. Powinniśmy ujrzeć takie coś:
Jeżeli mamy zaznaczone pole Używaj znaku tabulacji, pole Rozmiar tabulatora ustawiamy na 3. Jeśli nie, wpierw je zaznaczamy. Klikamy na ok, i gotowe - Od tej pory będziemy mogli cieszyć się nieco zmniejszonym tabulatorem :)
Kolorowanie składni
Być może nie podobają nam się kolory używane przy podświetlaniu składni przez Deva. W końcu każdy ma inny gust. Co jednak zrobić, gdy kolory rażąco nam przeszkadzają? Nie, nie musimy zmieniać IDE. Wystarczy nieco poszperać w ustawieniach edytora :)
No to zgodnie z zapowiedzią klikamy na Narzędzia/Opcje edytora. Na pierwszej zakładce, którą widać w poprzednim punkcie artykułu, mamy 2 pola, które będą nas interesować. Pierwsze z nich to Edit znajdujący się pod Checkboxem "Używaj kolorowania składni". Mamy tam wpisane rozszerzenia, które Dev będzie kolorował, jeśli otworzymy dany plik za jego pomocą. W tym polu raczej nie trzeba nic zmieniać, ale gdyby komuś coś nie pasowało, może to oczywiście uczynić.
Następnym polem, które nas może zainteresować, jest pole wyboru koloru w ramce "Highlight current line". Jak łatwo się domyślić, określa ono kolor, którym Dev będzie podkreślał linijkę, w której aktualnie znajduje się kursor wpisywania tekstu.
Kolejną zakładką jest "Widok". Obejmuje on ustawienia czcionki i nie będziemy się tym teraz zajmować - nie ma w tym nic nietypowego. Tak więc przechodzimy do kolejnej zakładki, a jest nią "Kolorowanie składni". Już sama nazwa sugeruje nam, że to może być to, o co nam chodzi. U mnie ta zakładka wygląda następująco:
Mamy tutaj do wyboru wszystko co Dev koloruje. Aby przekonać się, na jaki kolor zostanie pomalowany komentarz, nie trzeba w ListBoxie szukać "Comment", wystarczy w kodzie poniżej kliknąć zakomentowany kod, a Dev automatycznie zmieni pozycję, w tym wypadku na "Comment". Można także zmienić ogólne ustawienia kolorów, wybierając jako styl np. "Matrix".
Nic więcej w tym punkcie się nie znajdzie, ponieważ poza znalezieniem miejsca, gdzie Dev umożliwia zmianę kolorów nie ma tutaj nic niestandardowego :)
Skróty klawiaturowe
Dev-C++ pozwala konfigurować skróty klawiaturowe tak jak tylko mamy na to ochotę. Wykorzystajmy to do zmiany niektórych ustawień, i dodajmy skróty pozwalające na szybkie otwarcie opcji edytora, kompilatora i środowiska.
Otwieramy Deva. W menu wybieramy Narzędzia/Konfiguruj skróty. Otworzy nam się okienko, w którym można dowolnie modyfikować wszystkie skróty, a wygląda ono tak:
W tym okienku wyszukujemy "Narzędzia:Opcje kompilatora", klikamy na nie i naciskamy np. Alt+K. Podobnie postępujemy z opcjami środowiska i edytora, naciskając Alt+S i Alt+E. Klikamy OK. Od tej pory możemy cieszyć się łatwym dostępem do wybranych opcji naszego IDE :)
DevPaki
Czym są DevPaki? Są one swojego rodzaju rozszerzeniami do Deva - umożliwiają nam łatwe zainstalowanie potrzebnych bibliotek. Strona, z której można pobrać DevPaki, znajduje się pod
tym adresem.
Uwaga! Nie wszystkie wersje Dev-C++ obsługują prawidłowo DevPaki. Przykładem takiego IDE jest Dev-C++ 5.1.0.0 64 bit, czyli ten, którego opis znajduje się w tym artykule. |
Proces zainstalowania DevPaka jest bardzo prosty - po prostu otwieramy go po pbraniu za pomocą Dev-C++ Package Manager. Klikamy na Install, a później na Finish. Po wykonaniu tych dwóch jakże prostych czynności będziemy mogli cieszyć się zainstalowaną nową biblioteką :)
Informacje o programie
Wszystkie "lepsze" programy mają ustawione wiele ciekawych rzeczy - takich jak ikonka, czy informacje o autorze. Zobaczmy, jak te informacje w łatwy sposób dodać do naszego programu za pomocą środowiska Dev-C++.
Otwieramy Deva i klikamy na Projekt/Opcje projektu. Otwiera nam się okno dialogowe. W dolnej ramce zatytułowanej "Ikonka" możemy ustawić ikonę, która będzie wyświetlana razem z naszym programem. Klikamy "Przeglądaj" i wybieramy interesujący nas obrazek.
Następnym zadaniem będzie przełączenie na zakładkę "Informacje o wersji", która wygląda tak jak na tym screenie:
Zaznaczamy checkboxa "Dołącz informacje o wersji do produktu", jeżeli był niezaznaczony, i możemy teraz konfigurować informacje, które zostaną dodane do pliku nazwa_projektu_private.rc po naciśnięciu przycisku OK. Warto przetestować działanie poszczególnych pól - niekiedy efekty mogą być ciekawe :)
Eksport kodu
Dev-C++ oferuje wygodną w przypadku wstawiania swoich kodów na stronę www funkcjonalność. Potrafi on mianowicie eksportować nasz kod do 2 formatów - HTML i RTF. W tym punkcie omówimy tylko HTML, ponieważ eksport do RTF-a wygląda dokładnie tak samo.
Otwieramy Deva, i wpisujemy swój kod, niech to będzie np. wypisanie kultowego "Hello World!":
#include <iostream>
using std::cout;
int main( int argc, char * argv[] )
{
cout << "Hello World!\n";
return 0;
}
Z menu wybieramy Plik/Eksportuj/do HTML, i wybieramy miejsce zapisu pliku HTML na naszym dysku. Teraz wystarczy tylko skopiować kod źródłowy i wstawić na stronę :)
Na zakończenie
Mam nadzieję, że po lekturze tego artykułu środowisko Dev-C++ stanie się wam bliższe i wygodniejsze w użyciu. Mam też nadzieję, że nie zanudziłem na śmierć, ale pomogłem dowiedzieć się o kilku ciekawych opcjach Deva :)