Zmiana API graficznego z OpenGL na DirectX wymaga znacznej reworku kodu źródłowego, ponieważ oba systemy działają na innych zasadach. Poniżej kroki wskazujące, jak podejść do problemu:
1. **Zrozumienie różnic między API**
OpenGL i DirectX różnią się w sposobie inicjalizacji, zarządzania kontekstem renderowania, shaderami i zasobami. Konieczna jest reorganizacja całej logiki graficznej.
2. **Zainstalowanie DirectX SDK**
Upewnij się, że masz zainstalowany
Microsoft DirectX SDK. Jeśli nie, pobierz go z oficjalnego źródła (np. [url]https://www.microsoft.com[/url] - link do archiwalnych SDK). W nowszych wersjach Visual Studio niektóre komponenty DirectX są domyślnie dostępne.
3. **Linkowanie bibliotek DirectX**
W projekcie Visual Studio dodaj biblioteki DirectX do linker'a. W ustawieniach projektu:
-
Linker -> Input -> Additional Dependencies dodaj:
d3d9.lib
d3dx9.lib
- Sprawdź, czy ścieżki do katalogów z nagłówkami i bibliotekami są poprawne (
VC++ Directories).
4. **Inicjalizacja DirectX**
Przykład inicjalizacji D3D9:
IDirect3D9* d3d = Direct3DCreate9(D3D_SDK_VERSION);
D3DPRESENT_PARAMETERS d3dpp = {};
d3dpp.Windowed = TRUE;
d3dpp.SwapEffect = D3DSWAPEFFECT_DISCARD;
d3dpp.hDeviceWindow = hWnd;
IDirect3DDevice9* device = NULL;
d3d->CreateDevice(D3DADAPTER_DEFAULT, D3DDEVTYPE_HAL, hWnd, D3DCREATE_HARDWARE_VERTEXPROCESSING, &d3dpp, &device);
Upewnij się, że
hWnd jest poprawnym uchwyt do okna.
5. **Błąd "direct3d9 driver was not compiled into this dll"**
Ten komunikat oznacza, że biblioteka DLL nie zawiera kompilowanego kodu D3D9. Możliwe przyczyny:
- Niepoprawna wersja SDK (np. używasz starszej wersji niż system wspiera).
- Brak bibliotek w kompilatorze/linkerze.
- Niezainstalowane runtime'owe komponenty DirectX (pobierz z [url]https://www.microsoft.com[/url]).
6. **Sprawdzenie zależności DLL**
Upewnij się, że w katalogu wykonywalnym znajdują się potrzebne pliki DLL, np.
d3dx9_43.dll. Można je skopiować z katalogu instalacji DirectX SDK lub pobrać z oficjalnych źródeł.
7. **Użycie nowszych wersji DirectX**
Jeśli projekt pozwala, rozważ przejście na DirectX 11/12 (wymaga odpowiednich karty graficznej i systemu). Kod będzie bardziej nowoczesny, ale i bardziej skomplikowany.
8. **Debugowanie**
Włącz tryb debugowania DirectX w Visual Studio. Dodaj flagę
D3DCREATE_FPU_PRESERVE podczas tworzenia urządzenia. W przypadku błędów, DirectX zgłasza je w debuggerze.
Jeśli problem się utrzymuje, podaj konkretny fragment kodu, w którym występuje błąd, oraz wersję Visual Studio i DirectX SDK.