Lub, zamiast tworzyć pętlę while, możesz pokusić się o pętlę for.
Przykładowy kod z opisem:
for( int LicznikPrzebiegu = 0; LicznikPrzebiegu < 5; ++LicznikPrzebigu )
{
std::cout << "Tutaj wstawiasz blok instrukcji, np. tak jak tu wyswietlanie tekstu." << std::endl;
std::cout << " Jest to obieg petli nr. " << LicznikPrzebiegu << std::endl;
}
Teraz opis.
1. Pętla
for
jest pętlą, której możemy użyć w wielu
sytuacjach zamiast pętli
while
, dla zaoszczędzenia
miejsca i czytelności kodu.
2. Pętla
for
przyjmuje trzy argumenty.
a) Pierwszy argument
int LicznikPrzebiegu = 0
- jest to instrukcja,
która zostanie wykonana przed pierwszym obiegiem pętli. Zwykle w tym miejscu deklarujemy
zmienną, dzięki której wyznaczymy liczbę przebiegów.
b) Drugi argument, to warunek wykonania pętli, tak jak w
while
.
c) Trzecim argumentem, jest instrukcja wykonywana po przebiegu pętli. My zwiększamy wartość zmiennej,
aby pętla zakończyła się po określonej liczbie przebiegów. Warto też powiedzieć o rzeczy, którą wielu
programistów pomija. Jako ten argument możemy wstawić niemal dowolne wyrażenie np. napisaną przez nas funkcję.
Dla przykładu pokażę jak mógłby wyglądać kod z początku tego postu, w sposób bardziej wyrafinowany.
#include <cstdio>
int main()
{
for( int LicznikPrzebiegu = 0; LicznikPrzebiegu < 5; printf( "Jest to obieg petli nr. %d \n", ++LicznikPrzebiegu ) );
return 0;
}
3.Pętla
for
, może nie przyjmować żadnych argumentów, lub tylko ich część np.
int JakasZmienna = 0;
for(; JakasZmienna < 10; JakasZmienna += 5 )
4.Jeśli pętla nie ma warunku końca, to jest to pętla nieskończona np.
for(;; )
5. Taka mała ciekawostka z WikiBooks.
W kodzie źródłowym spotyka się często inkrementację i++ . Jest to zły zwyczaj, biorący się z wzorowania się na nazwie języka C++. Post-inkrementacja i++ powoduje, że tworzony jest obiekt tymczasowy, który jest zwracany jako wynik operacji (choć wynik ten nie jest nigdzie czytany). Jedno kopiowanie liczby do zmiennej tymczasowej nie jest drogie, ale w pętli “for” takie kopiowanie odbywa się po każdym przebiegu pętli. Dodatkowo, w C++ po- dobną konstrukcję stosuje się do obiektów — kopiowanie obiektu może być już czasochłonną czynnością. Dlatego w pętli “for” należy stosować wyłącznie ++i |
Więc mądrym byłoby wyrobić sobie nawyk pisania ++Zmienna ;)
Tyle ode mnie.
Pozdrawiam!