MordiJC Temat założony przez niniejszego użytkownika |
Kierunek rozwoju programisty, a rynek pracy » 2014-02-23 22:03:08 Witam. Od dłuższego czasu zastanawiam się, jaka drogę wybrać.
Od 6 lat 'programuję' w różnych językach (Java, Visual Basic, Python(zrobiłem parę fajnych aplikacji z PySide -> GUI, niestety format je zjadł), PHP, C/C++, JavaScript, Assembly x32, C dla mikro kontrolerów STM32Fx), jednak dopiero 2 lata temu ukierunkowałem swoją wiedzę na C/C++ i PHP. Potrafię pisać bardziej zaawansowane skrypty w PHP i złożone aplikacje w C/C++ oraz pracować z dokumentacją. Interesuje mnie tworzenie systemów operacyjnych, GameDev i Security(potrafię zhakować tylko proste stronki z użyciem np. SQL Injection).
Tu rodzą się moje pytania:
1. Jaka drogę wybrać?
Znam się w miarę dobrze na PHP. Na tyle, aby dostać pracę. Nie kręci mnie to jednak, ponieważ wolę języki niższego poziomu. (Tworzę jedynie bloga z kilkoma funkcjami.) Ostatnio mam chętkę na OSDev, ale dużo osób mi to odradza, ze względu na nadmiar distro Linuxowych w sieci. (Mój system, który napisałbym całkowicie od podstaw i jestem pewien, że byłby on ciekawy. :) Mam już nawet osobę chętną do rozwijania takiego projektu łącznie z trybem graficznym.)
Do ukończenia szkoły zostało mi ~2 lata. Po ukończeniu będę miał tytuł Technik Informatyk z kwalifikacji E12, E13, E14.
2. Lepiej iść na studia, czy raczej poszukać pracy? Zlecenia itp. (Wg. mnie studia są ważne, ale chcę znać wasze zdanie.)
3. Jaki kierunek będzie lepszy: Programista Gier(C++/Python/Lua) czy Programista Funkcji Systemowych (C/C++/ASM)?
Mam zamiar brać się za biblioteki graficzne (pracowałem już z SFML) jak i za OSDev (domowej roboty system operacyjny)
4. Jakie umiejętności najlepiej szlifować w związku z takimi kierunkami, bądź przez was wskazanym?
5. Jeżeli mam się wybierać na studia, to jaką polibudę polecacie? Osobiście wybrałem Rzeszowską, ponieważ jest najbliżej mojego miejsca zamieszkania oraz dużo dobrego o niej słyszałem. (Nie wliczam nauczania przedpotopowego PASCAL'a)
Uff. Czekam na odpowiedzi i z góry dziękuję.
P.S. Jeżeli znajdziecie błędy merytoryczne, to proszę, zgłoście mi je. :D |
|
DejaVu |
» 2014-02-23 23:36:38 Ja bym szedł w rynek mobilny. Jedyny jaki ma perspektywy dalszego rozwoju na najbliższe kilka lat. |
|
MordiJC Temat założony przez niniejszego użytkownika |
» 2014-02-24 09:30:06 Mnie bardziej interesuje rynek PC, czyli języki C/C++/Python. Mam nieprzyjemne doświadczenia z Javą, a w Objective-C nie mam zamiaru pisać. Jak myślisz, jest jakaś przyszłość w dziale oprogramowania desktopowego lub gier na PC/PS? Możesz też odpowiedzieć na pozostałe pytania? |
|
misiewk |
» 2014-02-24 10:04:09 heh. ja polecam grafikę.. Ja się tym zajmuje i jest wszystko ok :D a jestem tu na forum bo mam na zajeciach w szkole programowanie i poszukuje pomocy od was :D a tak to interesuje sie grafiką :D |
|
MordiJC Temat założony przez niniejszego użytkownika |
» 2014-02-24 13:22:38 Do grafiki nie mam talentu. Za to programowanie idzie mi całkiem dobrze. :D Mam nadzieję, że więcej osób się wypowie w tym temacie. |
|
DejaVu |
» 2014-02-24 15:45:53 Chcesz wiedzieć jak wygląda rynek to popatrz na oferty pracy w swoim regionie. Poczytaj sobie oferty przez 3 miesiące i będziesz miał punkt odniesienia jak wygląda rynek.
Generalnie trend jest taki:
1. Strony w sieci muszą istnieć i one się cały czas dobrze mają (ale płace spadają bo jest bardzo dużo deweloperów, cała masa gotowców i nie potrzeba w związku z tym dobrze wykwalifikowanego pracownika).
2. Aplikacje mobilne - wiadomo, żee jest na to duże zapotrzebowanie, bo telefon w dzisiejszych czasach każdy ma i codziennie go używa.
3. Java/C# => języki stały się popularne bo mają dużo gotowych narzędzi, dzięki czemu w bardzo mocnym stopniu redukuje się czas wytwarzania, koszty wytwarzania i utrzymywania aplikacji.
4. C/C++ => firmy nie chcą już wytwarzać aplikacji w tych językach, bo za dużo czasu zajmuje wytworzenie aplikacji i znacznie więcej błędów się w aplikacjach pojawia (bo tu programista musi kontrolować zarządzanie pamięcią, a taka Java/C# 'wiedzą' kiedy trzeba zwolnić pamięć).
5. Rynek gier też jest już zdominowany przez Unity 3D, bo bardzo szybko w nim można stworzyć grę, a co więcej na wiele platform docelowych.
Wnioski wyciągnij sam. Ekonomia wpływa na kształt rynku, a nie 'zajebistość' danego języka programowania.
PS.
6. Język C pozostaje cały czas w wytwarzaniu sterowników.
7. Języki C/C++ pozostają cały czas w aplikacjach, które wymagają dużej wydajności w przetwarzaniu danych.
|
|
MordiJC Temat założony przez niniejszego użytkownika |
» 2014-02-24 16:39:05 Od dłuższego czasu przeglądam oferty pracy i mam już sporo informacji. Wolałem jednak zapoznać się ze zdaniem zawodowców. Dziękuje za odpowiedź. :D |
|
m4tx |
» 2014-02-24 17:02:47 5. Rynek gier też jest już zdominowany przez Unity 3D, bo bardzo szybko w nim można stworzyć grę, a co więcej na wiele platform docelowych. |
Podaj przykład jednej gry AAA na Unity3D. Większość (nawet małych) studiów robi własne silniki, głównie ze względu na ograniczenia licencyjne istniejących. // Silniki w C++ z reguły. |
|
« 1 » 2 |