Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?

O co chodzi w tablicach?

Ostatnio zmodyfikowano 2010-02-09 20:00
Autor Wiadomość
Quito
Temat założony przez niniejszego użytkownika
O co chodzi w tablicach?
» 2010-02-09 15:05:42
Mój problem polega na tym ze nie moge zabardzo zrozumiec o co chodzi w tablicach zmiennych. Prosze kogos o wyjasninie o co w nich chodzi lub podanie jakiejs stronki gdzie jest to dobrze wytlumaczone...

#pixelmaster: zmieniłem tytuł
P-13685
steckel
» 2010-02-09 17:14:47
//edit - niżej lepiej zostało to wytłumaczone
P-13686
dmx81
» 2010-02-09 17:14:51
mam nadzieje, ze petle for rozumiesz, bedzie latwiej wytlumaczyc, po co stosowac tablice. zmienne pewnie znasz, np a, b, c itd, zalezy od typu, przyjmuja wartosci, ewentualnie przechowuja znak itd... mozesz miec wiele zmiennych, a w przypadku, kiedy sa one ze soba powiazane w jakis sposob logiczny, mozesz je umiescic w tablicy. dla przykladu - chcesz, aby zmienna int a byla mnozona przez siebie.
normalnie nic trudnego - b=a*a. ale chcialbys, aby sprawdzic, jaki bedzie wynik dla a=1, dla a=2, itd.... wtedy utworzysz sobie tablice int a[ilosc_elementow]={1,2,3,4,5,6,7,8,9,10}. elementy numerowane sa od 0 do ... . czyli element a[0]=1, element a[1] = 2 itd
teraz wystarczy petla for
for (int i=0; i<10;i++)
b=a*a;
czyli zmienna pomocnicza i w kazdym kroku (przejsciu petli) przyjmowac bedzie od a[0], a[1]... do a[9], czyli jakbys pokolei podstawial za a liczby 1,2,3,4

tak na szybko napisalem, bo za chwilke musze wychodzic, jakby co, to dluzej nad tym posiedzimy :) pozdr
P-13687
dmx81
» 2010-02-09 20:00:44
inny przyklad:

wspolrzedne x i y wielu punktow:
chcac wypisac wiele punktow, musialbys kazdorazowo wypisywac:

x1=1, y1=3
x2=4, y2=7
...
x10=3,y10=0

zamiast tego, mozesz utworzyc "tabelke", czyli tablice:

int tablicaX[10] (int - czyli przechowywane beda liczby, pozniej nazwa tablicy-dowolna, nastepnie[ ] oznaczajacy, ze bedzie wiecej niz jedna zmienna - a w tym nawiasie ilosc zmiennych)

teraz tablicaX={1,4,....,10}

tablicaY={3,7,...,0}

i nasza petla for, ktora automatycznie przyporzadkuje kazdemu punktowi odpowiednia zmienna

for(int i=0;i<10;i++)(czyli tworzymy sobie zmienna i - zamiast wypisywac kolenjo tablicaX[0]=....tablicaX[1]=.... to tworzymy tablica= a w miejsce i podstawione zostana kolejne liczny - az do konca zakresu, jaki podajemy w petli for - dalismy <10, poniewaz 0,1,2,3...9 - to daje nam 10 elementow - naszym 10tym elementem jest dziewiatka - czyli dziesiatka bedzie warunkiem, ze petla ma byc zakonczona)


druga sprawa - mozna utworzyc tablice 2 i wiecej wymiarowe, ale najpierw lepiej oswoic sie z jednym wymiarem :) to poprostu jakby uporzadkowany zbior zmiennych tego samego typu, ktory ma ulatwic nam ich przetrzymywanie w jednej grupie
P-13712
« 1 »
  Strona 1 z 1