podjąłem challenge. zrobiłem to tak:
Środowisko : VirtualBox 
System: Linux Mint 22.2 Xfce Edition (linuxmint-22.2-xfce-64bit.iso) 
Z terminal zainstalowałem: g++-13 clang-15 codeblocks poleceniem: 
sudo apt install g++-13 clang-15 codeblocks
Pobrałem ze strony https://www.sfml-dev.org/download/sfml/3.0.2/ plik SFML-3.0.2-linux-gcc-64-bit.tar.gz
rozpakowałem go:
tar -xvzf SFML-3.0.2-linux-gcc-64-bit.tar.gz
dostałem katalog SFML-3.0.2 i skopiowałem go do /home/user/
więc ścieżka jest taka  : /home/user/SFML-3.0.2
Następnie trzeba dodać biblioteki do systemu. W terminalu wydaje polecenie: 
nano ~/.bashrc
i na końcu dodałem wpis:
export SFML_DIR=/home/user/SFML-3.0.2
export LD_LIBRARY_PATH=$LD_LIBRARY_PATH:$SFML_DIR/lib
Zapisuje plik Ctrl+O i wychodzę z edytora "nano" Crtl+X
aktualizuje zmienne środowiskowe poleceniem: 
source ~/.bashrc
dodałem jeszcze ścieżki z bibliotekami SFML do systemowego pliku konfiguracyjnego ld.so.conf . 
Robi się to poleceniem: 
sudo nano /etc/ld.so.conf.d/sfml.conf
wpisałem 
/home/user/SFML-3.0.2/lib
Zapisuje plik Ctrl+O i wychodze z edytora "nano" Crtl+X
aktualizuje pamięć podręczną poleceniem: 
sudo ldconfig
sprawdzam czy biblioteki są widoczne w systemie poleceniem: 
ldconfig -p | grep sfml
wynik powyższego polecenia:
 libsfml-window.so.3.0 (libc6,x86-64) => /home/user/SFML-3.0.2/lib/libsfml-window.so.3.0
 libsfml-system.so.3.0 (libc6,x86-64) => /home/user/SFML-3.0.2/lib/libsfml-system.so.3.0
 libsfml-network.so.3.0 (libc6,x86-64) => /home/user/SFML-3.0.2/lib/libsfml-network.so.3.0
 libsfml-graphics.so.3.0 (libc6,x86-64) => /home/user/SFML-3.0.2/lib/libsfml-graphics.so.3.0
 libsfml-audio.so.3.0 (libc6,x86-64) => /home/user/SFML-3.0.2/lib/libsfml-audio.so.3.0
ok. teraz tworze w katalogu domowym katalgo/folder z plikiem main.cpp
umieszczam listing ze strony https://www.sfml-dev.org/tutorials/3.0/getting-started/linux/
W terminalu wchodzę do katalogu/folderu z plikiem main.cpp i wydaje polecenie:
g++ -o test main.cpp -I/home/user/SFML-3.0.2/include -L/home/user/SFML-3.0.2/lib -lsfml-graphics -lsfml-window -lsfml-system
 wszystko o.k W katalogu pojawia się plik o nazwie "test"
uruchamiam go poleceniem 
./test
 pojawi się okienko z zielonym okręgiem
Dobra. teraz idziemy do Code::Blocks
Uruchamiam Code::Blocks klikam na "Create new project" i wybieram "SFML project" . Pojawia się okienko "Welcome to the new SFML project Wizard!" przeklikuje aż do utworzenia projektu. Kod z listingiem umieszczam co poprzednio.
Z menu na górze wybieram "Project -> Build options"
Klikam na zakładkę Search directories
Wybieram zakładkę Compiler i dodaj ścieżkę do folderu include SFML czyli : 
/home/user/SFML-3.0.2/include
Wybieram zakładkę "Linker" i dodaje ścieżkę 
/home/user/SFML-3.0.2/lib
Teraz przechodzę na zakładkę "Linker settings" i w sekcji "Link libraries" dodaje: 
sfml-graphics; sfml-window; sfml-system
Klikam O.K. , następnie buduje i uruchamiam. Koniec.
a-ha. bym zapomniał 
w Code::Blocks z górnego menu wybieram: 
Settings -> Global veriables...
Pojawia się okienko 
Global Veriable Editor
Klikam na "New" , nadaje nazwę "sfml3" i uzupełniam pola
base      : /home/user/SFML-3.0.2
include   : /home/user/SFML-3.0.2/include
lib       : /home/user/SFML-3.0.2/lib