Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?

[Programowanie] pierwsze kroki - od czego zacząć?

Ostatnio zmodyfikowano 2011-08-28 11:43
Autor Wiadomość
Pusiek
Temat założony przez niniejszego użytkownika
[Programowanie] pierwsze kroki - od czego zacząć?
» 2011-08-28 00:18:00
Witam. Nie wiedzialem gdzie napisac ten temat wiec pisze go tutaj.

Jestem Uczniem Technikum zawodowego (wlasciwie jeszcze nie bo zaczynam 1 wrzesnia) zawod: Technik-Informatyk. Bardzo bym chcial nauczyc sie programowac i wiaze z tym moja przyszlosc bo siedzenie przy komputerze nie sprawia mi problemow i mam do tego ambicje tylko potrzebuje ... jak by to nazwac ... Dobrego startu.

Rozmawialem z kilkoma starszymi osobami ktorzy konczyli szkoly takie i owakie studiowali i tez nie, a sa programistami i zarabiaja na tym niezle pieniadze.

Otoz moim problemem jest to ze nie wiem czego warto sie uczyc (jakiego jezyka) Czy moze ma byc to C czy tez C++ lub C# albo nawet pascal/Java ... jestem zielony i nie mam widzy na ten temat.

Moje pytanie brzmi co jest najlepiej sie uczyc jezeli mam zamiar posiwecac na to wolny czas i sie uczyc. Jestem ambitny i tez szybko kapuje. Dobry jestem z matmy i rowiez szybko to lapie. oraz chce isc po technikum na Politechnike (informatyka).

Prosze o wypowiedzenie sie w tym temacie. Z gory dzieki.
P-40096
akwes
» 2011-08-28 00:30:56
A co chcesz robić jako programista? Termin programista jest szeroki jak kucharz :P Możesz gotować potrawy polskie, egzotyczne, śródziemnomorskie, robić pizzę albo być piekarzem.

Musisz sprecyzować swoje cele (chyba że jeszcze tego nie dasz rady zrobić) jakiego rodzaju programistom chcesz być.
Do wyboru masz kilka dróg: programista gier, programista aplikacji Windows, programista aplikacji wieloplatformowych, programista www (nie mam na myśli PHP, tylko Ruby on Rails, Pythona i Django itd), oraz wiele innych.

Jeżeli nie jesteś teraz w stanie sprecyzować co Cię cieszy najbardziej to możesz się uczyć i w trakcie nauki zadecydować co robić, jest to mniej efektywna metoda ale cały czas dobra.

Jezyki C#, J#, F# i inne pomysły Micorosftu służą to pisania aplikacji .Net czyli programista aplikacji. Na język C nie ma co marnować czasu. Java? W niej nie napiszesz wydajnej gry (minecraft jest w Javie i mała mapka klocków żre tyle co najnowsze gry, za to klony w C++ tej gry potrafią renderować potężne mapy) za to kilka rzeczy napiszesz szybciej niż w C++.

Ja bym polecał naukę C++ i to od zaraz :P

Musisz jednak pamiętać że w na programowaniu w technikum według podstawy programowej pierwszy rok masz lekko o algorytmach i schematach blokowych potem Pascal+Delphi (zwykle Borland Delphi), kolejny rok to C++ oraz najczęściej Borland C++ Bulider, i na koniec trochę Javy. 
P-40097
Pusiek
Temat założony przez niniejszego użytkownika
» 2011-08-28 00:35:37
Dziekuje za bardzo szybka odpowiedz. Mysle ze programowanie gier bedzie mi sprzyjalo. Wiec zaczne uczyc sie C++ tak jak radzisz. Widzialem na tej stronie jest kurs. Czy warto uczyc sie z niego od podstaw czy polecasz cos innego? Mysle ze programowanie gier bedzie dla mnie dobre bo gralem duzo i nadal gram ... ale teraz chce byc zwiazany z ta dziedzina ale w inny sposob (programowanie mam na mysli). Oczywiscie zdaje sobie sprawe ze nie napisze w mieias WarCrafta Albo czegokolwiek ... ale chce zaczac sie uczyc jak najszybciej to mozliwe aby ulatwic sobie prace w przyszlosci jak i byc w tym jak najlepszy.
P-40098
akwes
» 2011-08-28 00:41:23
Oczywiście polecam:
» KursyKurs C++ kurs

Jednak również poleciłbym wsparcie się literaturą. Osobiście polecam "Symfonię C++" oraz "Pasję C++" autor mówi wszystko bardzo obrazowo, jeżeli jednak nie lubisz lania wody to polecam "Thinking in C++" Bruca Eckela, jednak uważam że ta książka zraża osoby początkujące natomiast Symfonia ma to do siebie że szybko się do niej przywiązuje.

Jeżeli myślisz o programowaniu gier to po nauce C++ przyjdzie czas na biblioteki graficzne (ale nie wcześniej niż po kursie C++) czyli do wyboru:
» KursyKurs SFML 1.6, C++ kurs
» KursyKurs SDL, C++ kurs
» KursyKurs Allegro 4.x, C++ kurs
Osobiście polecam kurs SFML. Później przyjdzie czas na OpenGL i DirectX. No... To to by było zajęcie dla Ciebie na ten rok :P

Pisanie gier jest trudne ze względu na czasochłonność tego procesu.  Wspomnianego Warcrafta przez kilka lat pisał sztab programistów silnika, programistów, grafików, leveldesignerów i różnych ludzi z ASP którzy wymyślali fabułę.
Ale nic nie stoi na przeszkodzie żeby wkrótce napisać swojego Arcanoida, Mario Brosa itd, a nawet niezależnych projektów, które mogą wbić się na rynek.
P-40099
Pusiek
Temat założony przez niniejszego użytkownika
» 2011-08-28 00:44:47
Dzieki ci wielkie. Narazie Zapoznam sie z tym co napisales i sproboje ogarnac podstawy programowania c++. Jezeli nie masz nic przeciwko to bede sie z toba kontaktowal w jakis sposob. jeszcze raz wielkie dzieki!
P-40100
akwes
» 2011-08-28 00:47:03
Pisz na forum, wszyscy chętnie pomagamy. W godzinach popołudniowych toczą się naprawdę rzetelne dyskusje i sprawnie jest udzielna pomoc, więc pewnie ktoś rano czy popołudni jeszcze coś Ci poleci.
P-40101
diego997
» 2011-08-28 02:39:25
Ja mam do ciebie pytanie @akwes sory że nie w osobnym temacie ale poniekąd adekwatne do tego co piszecie. Ucze się c++ z symfonii nie raz pisałem proste gierki typu sneak ;p, ale w pewnym momencie przyszła ochota na zrobienie czegoś więcej więc wziąłem się za SFML niestety apetyt rośnie w miare jedzenia więc szukałem czegoś ,,lepszego,, znalazłem fajny silnik Unity 3d i do tego darmowy. Czy jako mam nadzieję przyszły programista opłaca mi się brać za takie rzeczy? Jestem prawie pewien, że moja przyszła praca będzie się ograniaczała tylko do pisania kodu więc czy warto brać się za tworzenie gry od podstaw w ramach nauki ofc ?
P-40106
akwes
» 2011-08-28 03:03:26
@diego997

Według mnie żaden czas poświęcony na pisanie sprawnie działającego kodu nie jest zły. Mózg się ćwiczy i zaczyna widzieć rzeczy, który wcześniej nie widział, zaczynają wyrabiać się nawyki, kod staje się estetyczny, zaczyna się ładnie używać tab-a, znikają wielkie IF-y i powtarzanie kodu. Czas poświęcony na naukę nigdy nie jest stracony.

Sam w ramach nauki C++ piszę grę od podstaw, a przecież tyle gier korzysta (ze swoich, ale jednak) gotowych silników. Część programistów odpowiada za rozwój silnika gry i wcale nie muszą się dużo widzieć z programistami gry właściwiej. Więc skoro chcesz pracować jako programista gier (tak?) to zaznajomienie się z tym jak działa praca z jakimkolwiek silnikiem daje potrzebną wiedzę. Tak jak z autami, zawodowy kierowca wie że

Tak tu są pedały, tu skrzynia automat/manual, gdzieś tu powinny być wycieraczki... O! Elektryczne sterowanie lusterkami!

I jak dostanie w pracy nowe auto to będzie nim sprawnie śmigał bo znał inne auta wcześniej. Dużo bardziej się go opłaca zatrudnić (nawet kierowcę osobówki na kierowcę tira/autobusu/ciągnika) niż kogoś kto nigdy autem nie jeździł.
Dlatego uważam że dobrze jest poznać kilka bibliotek/silników, bo praca z nowymi będzie analogiczna.

Dlatego uważam że warto iść krokami a nie skakać. Czyli C++ jako taki, biblioteka graficzna 2d, biblioteka 3d, i silnik 3d.

P-40107
« 1 » 2
  Strona 1 z 2 Następna strona