Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?

Zarabianie na grach mobilnych, temat zbiorczy.

Ostatnio zmodyfikowano 2014-12-27 17:12
Autor Wiadomość
akwes
Temat założony przez niniejszego użytkownika
Zarabianie na grach mobilnych, temat zbiorczy.
» 2011-11-14 14:19:24
Witam. Wpadłem na pomysł opracowania razem z wami tematu jakim jest sprzedaż gry. Gry 2D przeżywają po raz kolejny swoje złote lata tym razem na urządzeniach mobilnych. Prosta gra potrafi zawojować rynek i zarobić więcej niż niejedna poważana produkcja na PC. Wszechobecne tablety i smartfony aż proszą się o gry. Co prawda rynek gier na urządzenia mobilne jest zalewany nowymi produktami, jednak dla programistów amatorów liczy się nie tylko wynik 100 000 sprzedanych kopii gry, lecz nawet 100-1000 sprzedanych kopii bo to już duży zastrzyk gotówki.

Jeden z hitów z App Store czyli iShoot jest zwykłą kopią starej gry Scorch, napisaną przez jednego programistę (aby wyjść z długów i nie sprzedawać domu, tak udało mu się).

Często wystarczy skopiować starą gierkę casual z systemów przed Windows 95 w wersji mobilnej. Często firmy mające własność gier już nie istnieją albo mają to w głębokim poważaniu. Oczywiście najlepsze są kreatywne własne pomysły :) ale przecież jest coś takiego jak "czerpanie inspiracji".

Gry mobilne (i aplikacje, warto o nich pamiętać) rządzą się trochę innym prawem niż produkcje na komputery. Przede wszystkim cena. Gry mobilne rzadko aktualnie przekraczają cenę 5$. To sprawia że użytkownik jest w stanie tę grę kupić "w biegu", nie zastanawiając się wiele nad jej zakupem. Do kupowania w biegu przydatne (czasem obowiązkowe) będą odpowiednie portale: App Store(iPhone, iPad), Android Market (Android), Samsung Apps (Bada OS), Nokia Ovi (Symbian) i na pewno kilka innych, które teraz mi nie przychodzą na myśl.

/* Chciałbym żebyście pomogli mi rozwinąć opis, dodać kolejne, poprawić błędy. Na pewno wiele osób ma dużo więcej informacji na ten temat i są bardziej sprawdzone jak moje. Niestety nie ma tu nic więcej niż to co można już znaleźć na internecie, zresztą to nim się sugerowałem. Sam chciałbym się wiele dowiedzieć a nie chcę przychodzić z pustymi rękoma :) */
 

Wymagania i koszta produkcji gry/aplikacji


Wytwarzanie gry na iPhone oraz iPad

  • Komputer z Mac OS 10.5 lub wyżej (jeżeli nie mamy 5 tysięcy, bierzemy płytkę bezpieczeństwa (którą my wykonaliśmy na oryginalnej wersji :) i instalujemy ją na VirtualBox (licencja dokładnie tego nie reguluje, no chyba że ktoś zakaz instalacji tego oprogramowania na czymkolwiek innym niż mac uzna za regulacje),
  • iPhone/iPad do testów. No ale to można odpuścić, jest iPhone symulator w punkcie c,
  • iPhone SDK, które jest darmowe (oraz masa tutoriali na stronie skąd pobieramy SDK),
  • 99$ za iPhone Developer Program (by umieścić program w App Store oraz móc testować swoje aplikacje (bo normalnie bez jailbreaka tego się robić nie da, opłata jednorazowa).

http://developer.apple.com/

Od tej pory można by zacząć pisać aplikacje, bo mamy już wszystko. Z tego co widzę nie da się ominąć punktu d, co też sprawia że pisanie aplikacji na iPhone dla programistów który chcieliby zarobić kasę za fajną gierkę a nie mają wkładów własnych jest niemożliwe. Warto wspomnieć że App Store bierze 30% pieniędzy zarobionych od aplikacji, co wydaje się nie taką złą marżą.

Źródełko pieniędzy z preżną grupą kupującą aplikacje w locie staje się niedostępne dla zwykłego programisty domowego, który nie ma odpowiedniego budżetu. Każda osoba, która skusi się przetestować Twoją grę za 1$ da Ci 70 centów zysku, 100 osób = 70 dolarów, 1000 osób = 700 dolarów :)

Jednak licząc koszty Mac-a, iPhone(kilka wersji OS), iPad(kilka wersji OS) to ciężko zamknąć się w 10 000 zł.

Wytwarzanie gier na Android

  • Pobranie darmowego Android SDK, które działa na Windows (XP i wyżej), Linux i MacOS X. (NDK dla C/C++),
  • Za developerski dostęp do Android Market wymagana jest opłata 25$ (co już jest bardziej przystępne względem 99$ od Apple).

Google udostępnia wtyczkę (wyposażoną m.in. w emulator) do środowiska Eclipse. Niestety tutaj grupa docelowa jest mniej ciekawa. iPhona mają zwykle ludzie, którzy nie oszukujmy się mają więcej pieniędzy na zabawki i są bardziej skłonni wydać 1$ na grę. Androidowi przyświeca inny cel - darmowość. Dlatego tutaj grupa potencjalnych klientów jest mniej aktywna.

http://developer.android.com/sdk/index.html
http://developer.android.com/index.html

Wytwarzanie gier na Bada OS

  • Ściągamy bada SDK (ewentualnie IDE też) za darmo ze strony bada developers.
  • Piszemy aplikację, cóż wygląda na to że konto na Samsung Apps Seller Office jest darmowe.

Tutaj niedość że grupa mniej (niż w przypadku iPhone) skłonna płacić nam pienięązki to do tego dużo mniejsza.

http://developer.bada.com/apis/index.do?rlWlfcp=duq&isReturn=Y
http://www.samsungapps.com/

Ovi Nokia 

  • Konto Publisher kosztuje 1 euro.
  • Nie wiem jak z resztą produktów Nokii, ale Symbian SDK jest darmowy.

http://www.developer.nokia.com/info/sw.nokia.com/id /ec866fab-4b76-49f6-b5a5-af0631419e9c/S60_All_in_One_SDKs.html
http://store.ovi.com/


P-43981
SeaMonster131
» 2011-11-14 16:16:13
Good job! :) Może się przydać, tak wszystko umieszczone w jednym miejscu i wytłumaczone :)

Tylko ja mam takie pytanie, jeżeli już powiedzmy opłacimy tam wszystko, i sprzedajemy tą gre, to wtedy nie musimy nic robic? Żadnych papierków wypełniać czy coś, itd..?
P-43993
akwes
Temat założony przez niniejszego użytkownika
» 2011-11-14 16:28:07
W Android Market program jest skanowany antywirusem zdaje się (aplikacja pojawia się dopiero po jakimś czasie ale zbyt krótkim aby liczyć się z czynnikiem ludzkim). Natomiast w App Store przechodzi weryfikacje ręczną. Przynajmniej tak się dowiedziałem :P

Jedyne co musisz zrobisz zrobić papierkowego to rozliczenie się z dochodu :) Nawet jeżeli zysk nie przekracza kwoty wolnej od podatku (około 3k zł) to i tak należy się rozliczać.
P-43995
Drraven
» 2011-11-14 16:55:54
Musisz chodzić jeszcze do banku po kasę, albo od razu czeki wypisywać :)
P-44000
McAffey
» 2011-11-17 16:50:16
A czy orientuje się ktoś jak sprawa wygląda z aplikacjami/grami dla blackberry ? :)
P-44217
hincu
» 2011-11-17 16:53:02
o ile sie nie myle to blackberry nie ma swojego systemu wiec wszystko zalezy od tego jaki OS jest w danym modelu : P
P-44219
akwes
Temat założony przez niniejszego użytkownika
» 2011-11-17 17:52:07
Fajnie by było gdyby była możliwość publikacji chociaż jeden aplikacji bez kasy... A tu wszędzie chcą wydoić programistę. Znaczy, prawda jest taka że w ten sposób blokują napływ nieprofesjonalnych, źle napisanych i dziurawych aplikacji... Głupi rynek :P
P-44227
McAffey
» 2011-11-18 07:05:57
o ile sie nie myle to blackberry nie ma swojego systemu
Jak to nie ? Blackberry używa swojego BlackBerry OS.
P-44248
« 1 » 2 3 4 5
  Strona 1 z 5 Następna strona