Zarabianie na grach mobilnych, temat zbiorczy.
Witam. Wpadłem na pomysł opracowania razem z wami tematu jakim jest sprzedaż gry. Gry 2D przeżywają po raz kolejny swoje złote lata tym razem na urządzeniach mobilnych. Prosta gra potrafi zawojować rynek i zarobić więcej niż niejedna poważana produkcja na PC. Wszechobecne tablety i smartfony aż proszą się o gry. Co prawda rynek gier na urządzenia mobilne jest zalewany nowymi produktami, jednak dla programistów amatorów liczy się nie tylko wynik 100 000 sprzedanych kopii gry, lecz nawet 100-1000 sprzedanych kopii bo to już duży zastrzyk gotówki.
Jeden z hitów z App Store czyli
iShoot jest zwykłą kopią starej gry
Scorch, napisaną przez jednego programistę (aby wyjść z długów i nie sprzedawać domu, tak udało mu się).
Często wystarczy skopiować starą gierkę casual z systemów przed Windows 95 w wersji mobilnej. Często firmy mające własność gier już nie istnieją albo mają to w głębokim poważaniu. Oczywiście najlepsze są kreatywne własne pomysły :) ale przecież jest coś takiego jak "czerpanie inspiracji".
Gry mobilne (i aplikacje, warto o nich pamiętać) rządzą się trochę innym prawem niż produkcje na komputery. Przede wszystkim cena. Gry mobilne rzadko aktualnie przekraczają cenę 5$. To sprawia że użytkownik jest w stanie tę grę kupić "w biegu", nie zastanawiając się wiele nad jej zakupem. Do kupowania w biegu przydatne (czasem obowiązkowe) będą odpowiednie portale: App Store(iPhone, iPad), Android Market (Android), Samsung Apps (Bada OS), Nokia Ovi (Symbian) i na pewno kilka innych, które teraz mi nie przychodzą na myśl.
/* Chciałbym żebyście pomogli mi rozwinąć opis, dodać kolejne, poprawić błędy. Na pewno wiele osób ma dużo więcej informacji na ten temat i są bardziej sprawdzone jak moje. Niestety nie ma tu nic więcej niż to co można już znaleźć na internecie, zresztą to nim się sugerowałem. Sam chciałbym się wiele dowiedzieć a nie chcę przychodzić z pustymi rękoma :) */
Wymagania i koszta produkcji gry/aplikacji
Wytwarzanie gry na iPhone oraz iPad
http://developer.apple.com/Od tej pory można by zacząć pisać aplikacje, bo mamy już wszystko. Z tego co widzę nie da się ominąć punktu d, co też sprawia że pisanie aplikacji na iPhone dla programistów który chcieliby zarobić kasę za fajną gierkę a nie mają wkładów własnych jest niemożliwe. Warto wspomnieć że App Store bierze 30% pieniędzy zarobionych od aplikacji, co wydaje się nie taką złą marżą.
Źródełko pieniędzy z preżną grupą kupującą aplikacje w locie staje się niedostępne dla zwykłego programisty domowego, który nie ma odpowiedniego budżetu. Każda osoba, która skusi się przetestować Twoją grę za 1$ da Ci 70 centów zysku, 100 osób = 70 dolarów, 1000 osób = 700 dolarów :)
Jednak licząc koszty Mac-a, iPhone(kilka wersji OS), iPad(kilka wersji OS) to ciężko zamknąć się w 10 000 zł.
Wytwarzanie gier na Android
Google udostępnia wtyczkę (wyposażoną m.in. w emulator) do środowiska Eclipse. Niestety tutaj grupa docelowa jest mniej ciekawa. iPhona mają zwykle ludzie, którzy nie oszukujmy się mają więcej pieniędzy na zabawki i są bardziej skłonni wydać 1$ na grę. Androidowi przyświeca inny cel - darmowość. Dlatego tutaj grupa potencjalnych klientów jest mniej aktywna.
http://developer.android.com/sdk/index.htmlhttp://developer.android.com/index.html Wytwarzanie gier na Bada OS
Tutaj niedość że grupa mniej (niż w przypadku iPhone) skłonna płacić nam pienięązki to do tego dużo mniejsza.
http://developer.bada.com/apis/index.do?rlWlfcp=duq&isReturn=Yhttp://www.samsungapps.com/ Ovi Nokia
http://www.developer.nokia.com/info/sw.nokia.com/id /ec866fab-4b76-49f6-b5a5-af0631419e9c/S60_All_in_One_SDKs.htmlhttp://store.ovi.com/