Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?
Autor: Pietrzuch
Biblioteki C++

Podkreślanie tekstu

[lekcja] Rozdział 4. Podkreślanie tekstu w konsoli.

Program wyświetlający podany tekst

Tym razem zrobimy troszkę bardziej skomplikowany kod może... program, który wyświetlający wpisany tekst? ;P No to do roboty, najpierw kod:

C/C++
#include <ncurses.h>

int main()
{
    initscr(); //start
    raw(); //1
    keypad( stdscr, FALSE ); //wylaczenie strzalek, F1 itp...
    char znak; //utworzenie zmiennej typu char
    do //poczatek petli
    {
        printw( "Prosze wpisac " );
        attron( A_UNDERLINE ); //2
        printw( "tekst:\n" );
        attroff( A_UNDERLINE ); //3
        char txt[ 40 ]; //utworzenie tablicy znakow char
        getstr( txt ); //4
        printw( "Wpisany tekst to:\n\n" );
        attron( A_UNDERLINE | A_BOLD ); //5
        printw( "%s", txt ); //tym razem używamy %s - do ciągu znaków
        attroff( A_UNDERLINE | A_BOLD );
        printw( "\n\nZakonczyc(t/n)?" );;\
         znak = getch();
        if( znak == 't' )
        {
            znak = 'T';
           
        }
        else
        if( znak != 'T' )
        {
            printw( "\n\n\n" );
        }
        //Koniec petli
    }
    while( znak != 'T' );
   
    endwin(); //konczenie
    return 0;
}

Przetłumaczenie kodu

1. Funkcja raw() blokuje wyłącznie się programu poprzez naciśnięcie kombinacji klawiczy CTRL + C, CTRL + Z.

2. Funkcja attron(A_UNDERLINE) oznacza włączenie podkreślania tekstu.

3. Funkcja attroff(A_UNDERLINE) jest przeciwieństwem do attron, czyli wyłącza podkreślenie tekstu.

4. Funkcja getstr(const *char) pobiera kilka znaków z klawiatury, a następnie wpisuje je do tablicy znaków typu char. Dlaczego my podajemy nazwę 'txt', zamiast wskaźnika do początku tablicy txt? A dlatego, że nazwa tablicy jest jednocześnie wskaźnikiem jej zerowego elementu. ;)

5. Tryby wyświetlania tekstu możemy łączyć w jednej funkcji. A wygląda to tak: addron(pierwszy tryb | drugi tryb | trzeci...);.

Tryby Wyświetlania

Pewnie te dwa tryby, które do tej pory poznaliśmy Ci nie wystarczą. A więc na koniec przygotowałem krótką listę najważniejszych trybów wyświetlania tekstu, dzięki której utrwalisz sobie ich nazwy.

Najważniejsze tryby wyświetlania:

  • A_NORMAL - chyba nie trzeba tłumaczyć ;D
  • A_BOLD  - pogrubienie lub/i podświetlenie.
  • A_UNDERLINE - tekst z podkreśleniem.
  • A_REVERSE - tekst z kontrastowym (czarnym) tłem.
  • A_INVIS - niewidoczny tekst (biały).
Poprzedni dokument Następny dokument
Instalacja Wyświetlanie sprite'ów