Biblioteki C++
Wyświetlanie tekstu w danej części ekranu
[lekcja] Rozdział 6. Pobieranie pozycji kursora i jego przesuwanie oraz wyświetlanie tekstu na określonej pozycji.Program wyświetlający tekst na środku konsoli - kod
Teraz nauczymy się, jak wyświetlać tekst w innym miejscu ekranu, wybranym przez nas.
Rozpoczniemy od kodu:
#include <ncurses.h>
int kolumny = 0;
int rzedy = 0;
char tekst[] = "Wyswietlany tekst!";
int main()
{
initscr();
getmaxyx( stdscr, rzedy, kolumny );
mvprintw( rzedy / 2,( kolumny / 2 ) -( sizeof( tekst ) / 2 ), tekst );
getch();
endwin();
}
Opis funkcji
W sumie to kod jest prosty i być może rozumiesz to bez tłumaczenia, ale na wszelki wypadek oczywiście je podam. :)
1. Funkcja
getmaxyx() pobiera właściwości okna stdscr, a dokładniej jego wysokość i szerokość. Te informacje są zapisane odpowiednio do zmiennej rzedy oraz kolumny.
2. Funkcja
mvprintw() wyświetla podany tekst w ostatnim parametrze, w odpowiednim miejscu (y,x) konsoli.
Uwaga! Zostawia ona wskaźnik zaraz za ostatnią literą wyświetlanego tekstu dalej. Oznacza to, że użyta funkcja getch() pracująca w trybie echo() za funkcją mvprintw() wyświetli podany znak z klawiatury zaraz za ukazanym tekstem.
Jak przesuwać sam wskaźnik?
Do przesuwania samego wskaźnika w konsoli używamy funkcji
move(). W pierwszym jej parametrze podajemy oś y(pionowo), a w drugim oś x(poziomo) do których ma trafić wskaźnik konsoli.
Zakończenie
To jest już koniec tej lekcji, niestety powoli też zbliżamy się do końca kursu. Jeżeli chcesz dokładniej poznać tą bibliotekę zapraszam do poszukania kursów w języku angielskim. Zanim jednak to zrobisz przeczytaj jeszcze następną lekcję oraz podsumowanie, w którym szybko i łatwo znajdziesz funkcje poznane czytając ten kurs.
Wszystkie teksty są chronione prawami autorskimi. Kopiowanie lub rozpowszechnianie treści poza niniejszym serwisem
jest zabronione.
Powyższe ograniczenie nie dotyczy autora opracowania, któremu przysługuje prawo do rozpowszechniania własnego tekstu wedle własnego uznania.