Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?
Autor: Pietrzuch
Biblioteki C++

Podsumowanie

[lekcja] Rozdział 8. Przegląd najważniejszych zagadnień omówionych w kursie.

Wyświetlanie tekstu

W bibliotece New Curses wyświetlamy tekst w konsoli za pomocą funkcji:

  • printw("tekst");
  • mwprintw(gdzie_y, gdzie_x,"tekst");

Nie zapominajmy też o tym, aby rozpoczynając pracę z biblioteką dopisać funkcję initscr(), a kończąc dopisać endwin().

Pobieranie znaków

Chcąc pobrać znak z klawiatury możemy użyć:

  • getch() - pobiera jeden znak z klawiatury i go zwraca.
  • getstr(wsk_do_tablicy_char) - pobiera ciąg znaków z klawiatury, a następnie umieszcza go w tablicy znaków char.

Operacje na tekstach

Chcąc zmienić tryb wyświetlania tekstu w konsoli używamy funkcji attron(tryb), a chcąc go wyłączyć attroff(tryb).

Kolorowanie tekstu rozpoczyna się od utworzenia odpowiednich parametrów, czyli od funkcji: init_pair(numer_pary, kolor_czcionki, kolor_tla), gdy już to zrobimy włączamy/wyłączamy tryb funkcją attron()/attroff().

Pozostałe funkcje

Do dyspozycji mamy także takie funkcje jak:
  • move(y,x) - ruch wskażnika do y, x.
  • clear() - czyści standardowy ekran konsoli
  • getmaxyx(y,x) - uzyskuje parametry długości oraz szerokości konsoli i zapisuje je w argumentach.
  • has_colors() - sprawdza czy nasz terminal posiada opcję kolorowego tekstu i tła, i zwraca wartość bool(true - posida, false - nie).
  • start_colors() - tą funkcją zawsze uruchamiamy gdy jest możliwy tryb kolorowy konsoli.
  • keypad(stdscr, wlaczyc_wylaczyc_true_false?) - Dzięki jej program nie wyłącza się i odczytuje takie znaki jak strzałki, F3 itp. Stdscr oznacza nasze okienko czyli konsolkę. Parametr TRUE (2 miejsce) oznacza włączenie funkcji, zamieniając go na false, z powrotem nasz program będzie się wyłączał po wciśnięciu nieprawidłowego przycisku. ;)
  • echo(), noecho() - tryby w których pracuje m.in. funkcja getch().

Lista trybów

Na koniec przygotowałem listę trybów tekstu oraz listę kolorów obecnych w bibliotece New Curses.

Najważniejsze tryby wyświetlania tekstu:

  • A_NORMAL - chyba nie trzeba tłumaczyć ;D
  • A_BOLD  - pogrubienie lub/i podświetlenie.
  • A_UNDERLINE - tekst z podkreśleniem.
  • A_REVERSE - tekst z kontrastowym (czarnym) tłem.
  • A_INVIS - niewidoczny tekst (biały).

Lista kolorów:

  • COLOR_BLACK
  • COLOR_RED
  • COLOR_GREEN
  • COLOR_YELLOW
  • COLOR_BLUE
  • COLOR_MAGENTA
  • COLOR_CYAN
  • COLOR_WHITE

Zakończenie

To już koniec, po przeczytaniu tego kursu powinieneś umieć napisać samodzielnie proste menu do kalkulatora, małą grę bądź inny program korzystający z biblioteki New Curses. Jeżeli chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat tej biblioteki zerknij na dokumentację. ;)
Poprzedni dokument Następny dokument
Proste Menu z użyciem biblioteki New Curses Kurs OpenGL, C++