Panel użytkownika
Nazwa użytkownika:
Hasło:
Nie masz jeszcze konta?

[Java libGDX] Obsługa przycisku back w Androidzie

Ostatnio zmodyfikowano wczoraj o godz. 22:57
Autor Wiadomość
tBane
Temat założony przez niniejszego użytkownika
[Java libGDX] Obsługa przycisku back w Androidzie
» 2025-12-15 22:00:09
Cześć. Próbuję obsłużyć przycisk back we własnym InputProcessor. Jak to zrobić?

Kod funkcji:

@Override
public boolean keyDown(int keycode) {

    if (keycode == Input.Keys.BACK || keycode == Input.Keys.ESCAPE) {
        backPressed = true;
        return true;
    }
    return false;
}

Kod całego InputProcessora:

package com.tbane.mysticgems.MyInput;

import com.badlogic.gdx.Gdx;
import com.badlogic.gdx.Input;
import com.badlogic.gdx.InputAdapter;
import com.badlogic.gdx.InputProcessor;
import com.badlogic.gdx.graphics.OrthographicCamera;
import com.badlogic.gdx.math.Vector3;
import com.tbane.mysticgems.Renderer;

public class MyInputProcessor extends InputAdapter {
    private OrthographicCamera camera;

    private boolean touchBegan = false;
    private boolean touchEnded = false;
    private boolean touchMoved = false;
    private Vector3 lastTouchPos = new Vector3();
    private boolean backPressed = false;

    public MyInputProcessor(OrthographicCamera camera) {
        this.camera = camera;
    }

    @Override
    public boolean touchDown(int screenX, int screenY, int pointer, int button) {
        camera.unproject(lastTouchPos.set(screenX, screenY, 0));
        touchBegan = true;
        touchEnded = false;
        touchMoved = false;
        return true;
    }

    @Override
    public boolean touchUp(int screenX, int screenY, int pointer, int button) {
        camera.unproject(lastTouchPos.set(screenX, screenY, 0));
        touchEnded = true;
        touchBegan = false;
        touchMoved = false;
        return true;
    }

    @Override
    public boolean touchDragged(int screenX, int screenY, int pointer) {
        camera.unproject(lastTouchPos.set(screenX, screenY, 0));
        touchMoved = true;
        touchBegan = false;
        touchEnded = false;
        return true;
    }

    @Override
    public boolean keyDown(int keycode) {

        if (keycode == Input.Keys.BACK || keycode == Input.Keys.ESCAPE) {
            backPressed = true;
            return true;
        }
        return false;
    }


    // Metody do odpytywania stanu
    public boolean isTouchBegan() { return touchBegan; }
    public boolean isTouchEnded() { return touchEnded; }
    public boolean isTouchMoved() { return touchMoved; }
    public boolean isBackPressed() { return backPressed; }

    public Vector3 getTouchPosition() { return lastTouchPos.cpy(); }
    public float getTouchX() {
        float normalizedX = (lastTouchPos.x + 1f) * 0.5f; // 0..1
        float scale = Math.min(
            (float)Gdx.graphics.getWidth() / Renderer.VIRTUAL_WIDTH,
            (float)Gdx.graphics.getHeight() / Renderer.VIRTUAL_HEIGHT
        );
        float offsetX = (Gdx.graphics.getWidth() - Renderer.VIRTUAL_WIDTH * scale) * 0.5f;
        return (normalizedX * Gdx.graphics.getWidth() - offsetX) / scale;
    }

    public float getTouchY() {
        float normalizedY = (lastTouchPos.y + 1f) * 0.5f; // 0..1
        float scale = Math.min(
            (float)Gdx.graphics.getWidth() / Renderer.VIRTUAL_WIDTH,
            (float)Gdx.graphics.getHeight() / Renderer.VIRTUAL_HEIGHT
        );
        float offsetY = (Gdx.graphics.getHeight() - Renderer.VIRTUAL_HEIGHT * scale) * 0.5f;
        return (normalizedY * Gdx.graphics.getHeight() - offsetY) / scale;
    }



    // Reset flag po obsłużeniu zdarzeń
    public void reset() {
        touchBegan = false;
        touchEnded = false;
        touchMoved = false;
        backPressed = false;
    }
}

[/java]
P-183659
DejaVu
» 2025-12-15 22:57:02
Qwen3-30B, a potem ChatGPT 5.2:
Oceń odpowiedź czy jest poprawna:

User
[Java libGDX] Obsługa przycisku back w Androidzie
» Napisano: dzisiaj: 51 min temu
Cześć. Próbuję obsłużyć przycisk back we własnym InputProcessor. Jak to zrobić?

Kod funkcji:

@Override
public boolean keyDown(int keycode) {

    if (keycode == Input.Keys.BACK || keycode == Input.Keys.ESCAPE) {
        backPressed = true;
        return true;
    }
    return false;
}

Kod całego InputProcessora:

package com.tbane.mysticgems.MyInput;

import com.badlogic.gdx.Gdx;
import com.badlogic.gdx.Input;
import com.badlogic.gdx.InputAdapter;
import com.badlogic.gdx.InputProcessor;
import com.badlogic.gdx.graphics.OrthographicCamera;
import com.badlogic.gdx.math.Vector3;
import com.tbane.mysticgems.Renderer;

public class MyInputProcessor extends InputAdapter {
    private OrthographicCamera camera;

    private boolean touchBegan = false;
    private boolean touchEnded = false;
    private boolean touchMoved = false;
    private Vector3 lastTouchPos = new Vector3();
    private boolean backPressed = false;

    public MyInputProcessor(OrthographicCamera camera) {
        this.camera = camera;
    }

    @Override
    public boolean touchDown(int screenX, int screenY, int pointer, int button) {
        camera.unproject(lastTouchPos.set(screenX, screenY, 0));
        touchBegan = true;
        touchEnded = false;
        touchMoved = false;
        return true;
    }

    @Override
    public boolean touchUp(int screenX, int screenY, int pointer, int button) {
        camera.unproject(lastTouchPos.set(screenX, screenY, 0));
        touchEnded = true;
        touchBegan = false;
        touchMoved = false;
        return true;
    }

    @Override
    public boolean touchDragged(int screenX, int screenY, int pointer) {
        camera.unproject(lastTouchPos.set(screenX, screenY, 0));
        touchMoved = true;
        touchBegan = false;
        touchEnded = false;
        return true;
    }

    @Override
    public boolean keyDown(int keycode) {

        if (keycode == Input.Keys.BACK || keycode == Input.Keys.ESCAPE) {
            backPressed = true;
            return true;
        }
        return false;
    }


    // Metody do odpytywania stanu
    public boolean isTouchBegan() { return touchBegan; }
    public boolean isTouchEnded() { return touchEnded; }
    public boolean isTouchMoved() { return touchMoved; }
    public boolean isBackPressed() { return backPressed; }

    public Vector3 getTouchPosition() { return lastTouchPos.cpy(); }
    public float getTouchX() {
        float normalizedX = (lastTouchPos.x + 1f) * 0.5f; // 0..1
        float scale = Math.min(
            (float)Gdx.graphics.getWidth() / Renderer.VIRTUAL_WIDTH,
            (float)Gdx.graphics.getHeight() / Renderer.VIRTUAL_HEIGHT
        );
        float offsetX = (Gdx.graphics.getWidth() - Renderer.VIRTUAL_WIDTH * scale) * 0.5f;
        return (normalizedX * Gdx.graphics.getWidth() - offsetX) / scale;
    }

    public float getTouchY() {
        float normalizedY = (lastTouchPos.y + 1f) * 0.5f; // 0..1
        float scale = Math.min(
            (float)Gdx.graphics.getWidth() / Renderer.VIRTUAL_WIDTH,
            (float)Gdx.graphics.getHeight() / Renderer.VIRTUAL_HEIGHT
        );
        float offsetY = (Gdx.graphics.getHeight() - Renderer.VIRTUAL_HEIGHT * scale) * 0.5f;
        return (normalizedY * Gdx.graphics.getHeight() - offsetY) / scale;
    }



    // Reset flag po obsłużeniu zdarzeń
    public void reset() {
        touchBegan = false;
        touchEnded = false;
        touchMoved = false;
        backPressed = false;
    }
}

[/java]
» Ostatnio zmodyfikowano dzisiaj: 49 min temu
Autor tematu widział wiadomość
Assistant
W libGDX, przycisk BACK na Androidzie działa poprawnie, ale musisz upewnić się, że:

1. **InputProcessor jest ustawiony** w Gdx.input.setInputProcessor() – bez tego zdarzenia nie będą przekazywane.
2. **Zwracasz true w keyDown**, co już robisz – dobrze.
3. **Obsługujesz backPressed w pętli gry**, np. w render():


java
if (inputProcessor.isBackPressed()) {
    // Przykład: powrót do menu głównego
    game.setScreen(new MainMenuScreen(game));
    inputProcessor.reset(); // Zresetuj flagę
}


### Uwaga:
- Input.Keys.BACK działa tylko na Androidzie (i innych urządzeniach z fizycznym przyciskiem Back).
- Na niektórych urządzeniach BACK może nie być wykrywany przez keyDown, jeśli system go przechwytuje. Wtedy użyj Gdx.app.exit() lub Gdx.graphics.setContinuousRendering(false) i ręcznej obsługi Gdx.input.isKeyPressed(Input.Keys.BACK).

### Prosta poprawka:
Dodaj do render():


java
if (Gdx.input.isKeyPressed(Input.Keys.BACK) || Gdx.input.isKeyPressed(Input.Keys.ESCAPE)) {
    // Obsługa przycisku back
    System.out.println("Back pressed!");
    // Przykład: wyjście lub powrót
    Gdx.app.exit(); // lub zmiana ekranu
}


To zapewni działanie nawet jeśli keyDown nie wykrywa przycisku.

✅ **Podsumowanie:**  
Twoja logika jest poprawna, ale upewnij się, że:
- InputProcessor jest ustawiony.
- Obsługujesz backPressed poza keyDown (np. w render()).
- Używasz reset() po obsłużeniu.

Krótko: odpowiedź asystenta jest częściowo poprawna, ale zawiera istotne błędy i nieścisłości. Poniżej precyzyjna ocena.

✅ Co jest poprawne

Konieczność ustawienia InputProcessor

Gdx.input.setInputProcessor(...)


✔ To jest absolutnie wymagane – bez tego keyDown() nie zadziała.

Zwracanie true w keyDown()
✔ To jest poprawne i konieczne, aby zdarzenie zostało uznane za obsłużone.

Obsługa logiki poza keyDown()
✔ Wzorzec z flagą backPressed sprawdzaną w render() jest poprawny i często stosowany w libGDX.

❌ Co jest błędne lub mylące
1. ❌ Stwierdzenie o „przechwytywaniu BACK przez system”

„Na niektórych urządzeniach BACK może nie być wykrywany przez keyDown, jeśli system go przechwytuje”

🔴 To jest nieprawda w kontekście libGDX
W libGDX przycisk BACK ZAWSZE jest przekazywany do InputProcessor, o ile:

Gdx.input.setCatchBackKey(true);


➡️ Tego brakuje w odpowiedzi asystenta, a to jest kluczowy element obsługi BACK na Androidzie.

Bez tego:

Android zamknie aplikację

keyDown() może się nawet nie wykonać

✔ Poprawna informacja powinna brzmieć:

Gdx.input.setCatchBackKey(true);

2. ❌ Zła rada z isKeyPressed() jako „rozwiązanie problemu”
Gdx.input.isKeyPressed(Input.Keys.BACK)


🔴 To nie rozwiązuje problemu przechwytywania BACK przez system
Jeśli nie ustawisz setCatchBackKey(true), to:

isKeyPressed() też nie pomoże

aplikacja i tak zostanie zamknięta

➡️ To jest zła sugestia diagnostyczna.

3. ❌ Wspomnienie o setContinuousRendering(false)
Gdx.graphics.setContinuousRendering(false)


🔴 Całkowicie nie na temat
To nie ma żadnego związku z obsługą przycisku BACK.
Jest to błąd merytoryczny.

✅ Jak powinna wyglądać poprawna odpowiedź

Minimalny, poprawny zestaw:

// np. w create()
Gdx.input.setInputProcessor(myInputProcessor);
Gdx.input.setCatchBackKey(true);


oraz:

@Override
public boolean keyDown(int keycode) {
    if (keycode == Input.Keys.BACK) {
        backPressed = true;
        return true;
    }
    return false;
}

🔍 Ostateczna ocena
Element Ocena
Ogólny kierunek ✅ poprawny
Wiedza o Android BACK ❌ niepełna
Brak setCatchBackKey(true) ❌ krytyczny błąd
Dodatkowe porady ❌ częściowo błędne
🎯 Werdykt:

Odpowiedź jest częściowo poprawna, ale nie powinna zostać uznana za w pełni poprawną, ponieważ pomija kluczowy mechanizm libGDX (setCatchBackKey) i zawiera mylące informacje.

Jeśli chcesz, mogę:

napisać wzorową odpowiedź forumową

albo krótki komentarz korygujący do tej odpowiedzi

zweryfikuj swoją odpowiedź czy zrobiłeś błędy
Myślał przez 11s

Zweryfikowałem to, co napisałem, z aktualną dokumentacją libGDX i mam dwie korekty/uzupełnienia.

Co u mnie było trafne (bez zmian)

Kluczowy brak w tamtej odpowiedzi to “catch back” – na Androidzie BACK domyślnie zamyka aktywność, a żeby temu zapobiec trzeba przechwycić klawisz w libGDX. Oficjalne wiki mówi wprost, że trzeba “catch” BACK, żeby nie był przekazywany do systemu i nie zamykał aplikacji.
libGDX
+1

setContinuousRendering(false) faktycznie nie ma związku z obsługą BACK (to mechanizm oszczędzania baterii / renderowania nieciągłego).
libGDX

Korekta 1: nazwa API

W mojej propozycji podałem Gdx.input.setCatchBackKey(true). To działa i jest często spotykane (np. w dyskusjach/odpowiedziach), ale oficjalne wiki pokazuje też bardziej ogólną metodę:

Gdx.input.setCatchKey(Input.Keys.BACK, true);


i dopiero wtedy obsługa w keyDown ma sens, bo system nie zamknie aplikacji.
libGDX
+1

W praktyce: idea była dobra, ale warto podać preferowane/aktualne API z wiki.

Korekta 2: “keyDown może się nie wykonać”

Napisałem, że bez przechwycenia BACK “keyDown() może się nawet nie wykonać”. To jest zbyt mocne stwierdzenie.

Precyzyjniej: bez “catch key” Android ma prawo zamknąć aktywność (czyli aplikacja “znika”), więc nawet jeśli zdarzenie klawisza czasem dotrze, i tak stracisz kontrolę nad zachowaniem. Właściwą i wspieraną drogą jest ustawienie catch, żeby system nie zamykał aplikacji.
libGDX
+1

Podsumowanie weryfikacji

Moja krytyka odpowiedzi asystenta była zasadniczo słuszna: brak catchowania BACK to błąd krytyczny, a sugestie z setContinuousRendering(false) są nie na temat.
libGDX
+2
libGDX
+2

Jednocześnie doprecyzowałem: lepiej mówić o setCatchKey(Input.Keys.BACK, true) (wg wiki) i nie twierdzić kategorycznie, że keyDown “na pewno się nie wykona” — tylko że bez catch system może zamknąć appkę i dlatego rozwiązanie jest niewiarygodne.

Jeśli chcesz, mogę też ocenić fragment o isKeyPressed() / isKeyJustPressed() pod kątem realnych edge-case’ów na Androidzie (tam są niuanse).
P-183660
« 1 »
  Strona 1 z 1