Wprowadzenie
Jak już zapewne wiesz, biblioteka SFML dostarcza zestaw interfejsów do wygodnej obsługi różnych urządzeń komputera, takich jak np. karta graficzna, klawiatura, mysz, joystick, dźwięk czy też karta sieciowa. Zanim jednak będziesz mógł się cieszyć wspomnianymi narzędziami, trzeba przebrnąć przez niezbyt ciekawy i czasami nawet męczący proces instalacji oraz konfiguracji biblioteki. Pomimo, iż wspomniany proces jest wyjątkowo prosty w bibliotece SFML, to mimo wszystko warto się uzbroić w cierpliwość.
Instalacja biblioteki SFML 2.0, C++
Instalację biblioteki SFML 2.0 należy rozpocząć od wizyty na stronie
http://www.sfml-dev.org/, na której należy poszukać działu
Download. We wspomnianym dziale znajdują się paczki instalacyjne różnych wersji biblioteki SFML, które przystosowane są do różnych wersji środowisk programistycznych. W związku z tym, że kurs poświęcony jest bibliotece SFML w wersji 2.0, należy odszukać na wspomnianej stronie tabelę, która zawiera paczki instalacyjne dla biblioteki SFML 2.0 (bądź SFML 2.0 RC).
Jeżeli używasz kompilatora dostarczonego wraz ze środowiskiem
Visual C++ 2008 to wówczas pobierasz paczkę instalacyjną o nazwie
"Windows 32 bits - Visual C++ 2008". Jeżeli używasz innego kompilatora bądź inną wersję środowiska Visual C++, to pobierasz paczkę najbardziej odpowiednią dla posiadanego kompilatora.
Zawartość paczki instalacyjnej
Po pobraniu i rozpakowaniu odpowiedniej paczki instalacyjnej, ujrzysz w folderze
SFML-2.0-rc następującą listę katalogów:
Katalogi, które będą Ciebie interesowały to:
bin,
include oraz
lib. Wszystkie paczki instalacyjne mają taką samą strukturę katalogów także upewnij się, że na pewno pobrałeś właściwy dla siebie pakiet instalacyjny oraz przeglądasz katalog z właściwymi plikami.
Kopiowanie paczki instalacyjnej
Utwórz na dysku katalog, w którym umieścisz pliki znajdujące się w pobranym pakiecie instalacyjnym. Przykładowo może to być katalog:
C:\Projekty\Biblioteki\SFML 2.0\ . Następnie przegraj do niego zawartość całej paczki instalacyjnej (czyli wszystkie wymienione wcześniej katalogi). W tym momencie proces instalacji biblioteki SFML możemy uznać za zakończony.
Konfiguracja biblioteki SFML 2.0, C++
W celu poprawy czytelności niniejszego rozdziału postanowiono, że treść opisująca proces konfiguracji wybranych środowisk programistycznych zostanie umieszczona w osobnych rozdziałach.
Konfiguracja SFML 2.0 w Visual C++
Konfiguracja biblioteki SFML 2.0 dla środowiska
Visual C++ 2008 została opisana w rozdziale:
Konfiguracja SFML 2.0 (Visual C++). Proces konfiguracji środowiska
Visual C++ 2010 jest analogiczny do wersji
Visual C++ 2008, zatem wykorzystując informacje zawarte we wspomnianym rozdziale, nie powinieneś mieć większych problemów z konfiguracją projektu w nowszych wersjach programu
Visual C++.
Konfiguracja SFML 2.0 w Code::Blocks
Proces konfiguracji biblioteki SFML 2.0 dla środowiska
Code::Blocks opisany został w osobnym rozdziale:
Konfiguracja SFML 2.0 (Code::Blocks). Zapoznaj się z nim, jeżeli planujesz tworzyć swoje aplikacje w środowisku
Code::Blocks.
Kopiowanie plików *.dll do katalogu roboczego aplikacji
Po pomyślnym skonfigurowaniu kompilatora oraz linkera, kluczowym jest
przekopiowanie plików, znajdujących się w katalogu
C:\Projekty\Biblioteki\SFML 2.0\bin\ do katalogu z naszą aplikacją. Pliki
*.dll, z których korzysta biblioteka SFML
muszą się znajdować w tym samym katalogu, co nasza skompilowana aplikacja
*.exe.
Podsumowanie
Jeżeli przeprowadziłeś poprawnie wszystkie omówione kroki instalacyjne oraz konfiguracyjne to wkrótce będziesz mógł się cieszyć narzędziami dostępnymi w bibliotece
SFML 2.0. W jednym z kolejnych rozdziałów przetestujemy poprawność przeprowadzonego procesu instalacyjnego oraz rozwiążemy jeszcze ewentualne problemy konfiguracyjne. Tym samym zapraszam do kolejnego rozdziału niniejszego kursu SFML :)